Cum s-a nascut Fondul de urgenta II si niste concluzii la mai bine de un an de bugetare serioasa

Cum am mai scris, facturile cu frecventa periodica au fost mereu un motiv de ingrijorare pentru mine din cauza sumelor relativ mari in care constau. Acestea sunt, in cazul meu:

1. Gaz
2. Curent
3. Asigurarea masinii

Am combatut situatia din doua directii:

1. Reducerea consumului = reducerea sumei facturate

si

2. Crearea unui sistem care sa ofere siguranta. Ideea mi-a fost data pe blogul asta. Am luat, la fiecare din cele trei categorii in parte, factura cu valoarea cea mai mare pe anul precedent si am impartit-o in 2 sau 3, in functie de perioada pe care o acopera. Suma rezultata am pus-o lunar in plicul dedicat categoriei respective. Cu timpul am insumat valorile lunare si am avut un singur plic pentru toate cele trei cheltuieli. Apoi am mers chiar mai departe si am deschis un cont adiacent contului bancar in care am plasat lunar suma respectiva cu titlul de „bani pentru gaz-curent-asigurare”. Cum insa ne-am redus cheltuielile la minim in ultimele luni, am reusit sa platim din contul propriu-zis facturile respective asa ca banii din contul „gaz-curent-asigurare” au dat nastere Fondului de urgente nr. II care este mult mai la indemana decat Fondul de Urgente nr. I. Deocamdata cele doua fonduri raman separate.

Continui insa sa plasez lunar suma de mai sus in contul „gaz-curent-asigurare”. Nu stiu insa pentru cata vreme o sa mai reusim sa ne mentinem cheltuielile la minimum indispensabil asa ca nu pot sa prevad ce se va intampla cu contul respectiv, daca va (re)deveni cont pentru cheltuieli sau va continua sa acumuleze economii.

Intre timp cele trei cheltuieli de mai sus s-au redus considerabil deci suma stabilita anterior nu mai corespunde realitatii. Consider diferenta intre factura reala si suma pusa in contul adiacent pentru factura respectiva, bani economisiti pe nesimtite.

Cu exact un si-o luna inante scriam AICI referitor la cheltuielile variabile: „La cele variabile nu am stabilit inca un buget, am stabilit insa ca 1 iesire/rubrica ajunge: o excursie, o masa la restaurant, o vizita la cinema.”

Situatia la un an distanta este ca am redus categoria cheltuielilor variabile si mai mult.

# Am anulat complet iesirile la cinema si am redus iesirile la restaurant la 1 la 4 luni.

# Excursiile au fost si ele reduse drastic (1 la 6 luni).

# Nu am alocat nimic pentru haine (am o sursa faina de haine de mana a doua de calitate foarte buna) si nici pentru pantofi (mai am multe perechi in conditii foarte bune).

# Nu am alocat nimic pentru ingrijire, eu ma descurc sa platesc coafeza in ore de meditatie pentru copil si pe colegul de camera il tund eu cu masina

# Am alocat sume minime categoriei „mancare+igiena (casei si personala)”. Cheltuielile alimentare reusesc sa le controlez bine planificand meniul. Pentru igiena folosesc putine produse, cu costuri reduse: otet, bicarbonat, detergent pentru vase, soda, sapunuri naturale, uleiuri esentiale sau chiar gratuite: lesia.

Ce „revelatii” am avut in ultima vreme?

Am inteles recent de ce americanii tind sa calculeze totul pe an si nu sa exprime valori lunare. De exemplu, o cheltuiala lunara ce pentru noi este de „doar” EUR 10,00, pentru ei inseamna EUR 120,00 pe an. Diferenta este una psihologica. Altfel reactionam cand auzit 10 si altfel ne bate inima cand auzim 120. La cheltuielile asa-zis mici, incerc sa exprim valoarea pe an si s-o traduc apoi in ce ar putea insemna. De exemplu anularea unui abonament lunar la tv pentru care platim pe luna EUR 25,00, pe an poate insemna un frumos weekend la munte sau orice altceva se doreste si se incadreaza in suma deloc de neglijat de EUR 300,00/an.

De fapt asta a si fost lectia principala invatata in acest an de bugetat asiduu si de trait cu minimum indispensabil: pic cu pic se face marea. Un pic de aici, un pic de acolo, un pic azi si un pic maine si, la sfarsitul anului exista toate sansele ca adunarile si scaderile sa dea cu plus. Pe langa asta, doar invatand sa tratez cu respect sumele mici, am siguranta ca voi stii sa le gestionez pe cele mari (cand voi castiga la Lotto, de exemplu sau cand voi descoperi ca am avut un unchi milionar in America ce nu a avut urmasi si a decedat, Dumnezeu sa-l ierte🙂 ).

Lasand gluma la o parte, in ciuda faptului ca ne-am redus mult cheltuielile, anul trecut a fost unul plin de linistea data de siguranta ca stim exact din ce vom plati factura ce va sa vina, plin de invatat si invataturi, am facut si unele greseli ce ne-au ajutat sa invatam mai cu spor si acuma stau si ma intreb CUM AM PUTUT TRAI INAINTE de bugetare? Si cum de nu mi-a venit ideea mai devreme? Se vede ca am avut absoluta nevoie de criza personala din noiembrie 2013 – februarie 2014 care m-a impins sa caut moduri de a optimiza veniturile reduse de care dispunem.

8 thoughts on “Cum s-a nascut Fondul de urgenta II si niste concluzii la mai bine de un an de bugetare serioasa

  1. da, iti dai seama ce viata linistita am fi dus?
    Avem un nepot adolescent care ne frecventeaza si care este de zece la matematica. Il mai cooptez si pe el cand am de descalcit cate-o problema. Poate invata ceva din experienta asta a mea si o sa-si poata oferi o viata mai calma… ? nu se stie niciodata…

    Apreciat de 1 persoană

  2. Carmen, stii vorba aia „omul cat traieste, invata!”,asa si noi,din fiecare pas si experienta invatam. Totul la vremea necesara si la nivelul de maturitate la care ajungem din orice pdv-u! Si un om pe care eu l-am indragit tare zicea „nevoia ne invata „. O poveste cu el o sa iti spun odata live.

    Apreciat de 1 persoană

  3. O primavara frumoasa iti doresc plina de zambete si bucurii!Si eu m-am educat sa tin in frau cheltuielile si m-am dezobisnuit de achizitionari facute dupa ambalaj!Ani in sir am cumparat haine/cosmetice/pantofi/diverse obiecte de decor, fara sa le fi folosit apoi vreodata, sau folosite minim!
    Pup

    Apreciază

  4. nevoia e cea mai buna motivatie.
    Si eu am de zile daca as fi facut calcule altfel…dar nu e cazul sa traiesc in trecut. Astazi sunt mult mai calculata pt ca asa ca si tine am trecut printr-perioada critica: juma de venit plus o factura crunta.

    Dar sa stii ca acum 6 ani imi spunea vara mea ca cheltui banii pe prostii. Ea a zis, ea a auzit, eu nu eram pregatita sa o ascult asa.

    Apreciază

Lasă un răspuns

