Detergent din frunze de iedera

28 thoughts on “Detergent din frunze de iedera

  1. Am urmarit filmuletul si sunt curioasa daca voi ati sesizat ca atunci cind persoana agita de zor borcanul spuma formată se topea/dispărea imediat ce inceta sa-l mai agite…. apoi ne arată borcanul plin de spumă si toarnă putin in vasul acela pe care trebuia sa-l spele si spuma din borcan nu se mai topea/dispărea deloc, era tot acolo bine mersi !

    Apreciază

    1. Geta e vorba de o familie care de ceva vreme traieste foarte simplu, intr-un camper vizitand toata europa si povestesc despre experientele lor, inclusiv cele facute pe drumurile din romania. Fac homeschooling ca sa poata sa traiasca asa si mai mult inca nu pot sa-ti spun pentru ca abia ce i-am descoperit si mai trebuie sa-i studiez. Sunt idealisti si au un stil de viata iesit din normal, mi-ar parea rau sa crezi despre ei ca au nevoie sa prezinte falsitati, cu care scop ar face-o?

      Apreciat de 1 persoană

  2. Sa le fie de bine si le doresc succes in drumul lor !
    Cind vreau sa invat ceva eu sunt atenta la detalii – asa si acum cu spuma asta care apare si dispare apoi ramine prezenta, nu cred nimic rau despre oricine ar fii vorba, eu sunt o persoana sincera, am spus exact ce am vazut, mi-am manifestat nedumerirea, atit !

    Apreciază

  3. Eu nu m-am uitat asa atent, dar am observat ca spuma aia dispare aproape instantaneu, deci nu-i mare lucru de capul ei. Probabil ca au combinat mai multe filmulete de apare cum zici tu, Geta.
    Dar cum spuneam, daca speli cu tot felul de solutii alternative, chiar si un detergent ecologic ti se pare excelent, sa nu vorbim de XXX sau XXX…

    – am editat numele detergentilor comerciali pentru ca nu fac reclama pe blog – Carmen

    Apreciază

    1. Omenirea a spalat cu apa de iedera cu muuult inainte ca detergentii amintiti sa existe. Cred ca ceva tot o fi de capul ei daca reusea sa spele tesaturi mult mai dificile decat delicatele usor transpirate ce le spalam azi cu detergenti chimici.
      Pentru mine functioneaza foarte bine urmatoarea formula: prespalat petele cu apa si sapun de casa apoi spalat cu iedera si, eventual, limpezit cu otet. Apoi intind rufele albe la soare si nu am treaba cu ele. Soarele scoate petele. La albituri mai folosesc percarbonat, asa cum am mai scris si la colorate adaug o lingura de soda de spalat daca sunt tare murdare.

      Acuma ca avem casa noua am cumparat chiar si un litru de clor. Sunt ANI ca nu l-am folosit. Cum am zis, il folosesc in mod exceptional dar nu-mi permite sanatatea sa il folosesc regulat.
      Asa cum am mai scris pe aici sufar de o boala dermatologica cronica rara si deloc de joaca pe care reusesc foarte bine s-o tin in frau de cand optez pentru solutiile alternative.

      Acuma o sa-mi spuneti ca e placebo. Tot ce se poate.🙂 Important este ca functioneaza!❤

      Apreciază

        1. Depinde de ce intelegi prin „mai bine”. Cunosc oameni care pun la intins rufe albe ca spuma marii. Daca le-as lua pe mine? No way! Pentru ca stiu ca le trateaza cu clor, detergent chimic si balsam de rufe. Pentru mine alea nu sunt curate ci imbibate de cocktail-uri chimice. Pot sa straluceasca ele cat vor si sa miroase a … curat? A ce miroase curatenia? A ce ne invata reclamele publicitare? A parfumuri artificiale de briza marii? Sigur ca trebuie si industria chimica sa traiasca din ceva. Eu prefer sa investesc in ea cat de putini bani posibil fara sa fac insa ca igiena casei mele si a mea, personala, sa aiba de suferit.
          Nu contest faptul ca rezultatele spalarii cu detergenti chimici PAR mai bune decat in cazul spalarii cu solutii alternative. Uneori mai bag si eu cate-o masina c-o lingura de detergent pentru ca nu sunt cazuta nici la cealalta extrema. Setez insa limpezirea intensiva pentru ca nu vreau nici un rest de detergent in contact cu pielea mea.

          Apreciat de 1 persoană

  4. Daca apa de iedera sau orice fel de apa spala bine, pentru mine nu-i nici o problema ca nu are spuma. Eu fac sapun de casa de cind aveam 24 de ani si stiu foarte bine cum spala. Acum il fac dupa metoda moderna adica la rece, nu-l mai fierb la foc pe aragaz si fac si sapunul de corp, n-am mai cumparat de la magazin de cel putin cinci ani !

    Apreciat de 1 persoană

      1. Si eu as vrea sa aflu alte retete noi, mai ales de sapun de rufe.
        Sapun de corp metoda la rece fac dupa calculatorul asta: http://soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp Am ales in mare ce as vrea sa contina si apoi am modificat cantitatile incit toate calitatile sapunului se se incadreze in limitele date la punctul 5. Dupa ce mi-am facut reteta am introdus cantitatile in alt calculator ca sa vad cita soda si apa recomanda ei si am facut o medie, asta e al 2-lea site pt calcule http://soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp Sunt f multumita de el si o sa refac exact la fel. Prima data cind am facut sapun am folosit ce aveam prin casa si nu stiam de primul site, mi-a iesit un sapun cam moale, care nu prea face spuma, dar folosibil dupa mai mult timp.

        Apreciat de 1 persoană

  5. si inca o idee: sunt convinsa ca, asa cum eu ma scandalizez de rufele imbibate cu substante chimice ale altora si ei, altii, se scandalizeaza de rufele mele ca nah, nu-s destul de parfumate sau mai stiu eu ce. Fiecare este altfel, fiecare are alte prioritati si ceea ce este destul de curat pentru mine poate si destul de murdar pentru altii si viceversa. Important este sa gasim varianta valabila fiecare pentru el si pentru viata lui pentru ca faza fainba e ca nu tre sa umble nimeni in gacii mei si nici io intr-ai altora hihi❤

    Apreciază

    1. Nu pe mine trebe sa ma convingi de asta…eu sunt deja convinsa si iti vin cu aceleasi argumente. Rufele nu ramin albe multa vreme daca n-ai azuranti optici(care dau nuanta albastruie). Cind eram copil mama folosea pt asta albastreala de rufe, ma intreb ce continea. Si te iau la faza cu clorul: nu mai folosesc de muulti ani🙂 .
      Doar ca se spala si chiar ies petele, nu numai ca par mai curate.
      S-o vezi pe mama ce scandalizata e si cum imi spune plina de mila ca ar trebui sa cumpar detergenti „normali”.

      Apreciază

  6. Aici rezonez si eu, la clor am alergie, imi curg lacrimi si nu pot respira, iar „parfumul de curat” ma face sa stranut. Chiar si adierile de miros venite din balcoanele vecine ma strang de gat, figurat vorbind. De ceva timp mi-m facut eu un deterget cu soda, borax si sapun de rufe, care curata foarte bine, dar oricat ulei esential pun in el se incapataneaza sa miroasa a parfum. Pe noi asta nu ne deranjeaza, important e ca functioneaza. Dar parintii mei au iedera acasa, cand merg la ei o sa culeg si incerc sa spal si cu ea.

    Apreciază

    1. si eu sun alergica la detergenti, clor lacrimez si am problmele respiratorii.
      Asa ca spal cu detergent lichid cantitate mai mica, clatire dubla. La rufele ce au nevoie doar de o o curatare usoara ca nu sunt super murdare (echipament de jogging, geci/ cerceafurile de la plaja/coverturile si paturile ce le spal periodic sa scot praf si acarieni) le spal fara detergenti. Am primit o bila de spalat, cadou de la comentatoarele de aici! si cu ea spal si e suficient!! miros curat, se aerisesc, scot acarienii, etc.
      La clatire pun cate putin otet.

      Apreciază

  7. Carmen, am o rugaminte. Ia scrie-ne ce plante colectezi si usuci acum. E plin avant…de lavanda – ce mai faci cu ea? Eu am facut saculeti de pus in masina de spalat si in shifonier pt aroma – la masina de spalat au rezistat cam 3-4 spalari si apoi s-a dus aroma.

    Apreciază

    1. Geta, ai putea sa ne dai mai multe detalii ? Faci cumva sapun de rufe? Eu am incercat cu unt de cocos, s-a facut un sapun f tare, dar lasa dire albe. Mersi.
      Daca intereseaza pe cineva, pot sa va dau in detaliu reteta mea de sapun de corp.

      Apreciază

  8. Vad ca am pastrat foaia, dar am facut ceva modificari, deci se poate ca atunci cind am facut-o sa fi umblat putin la cantitati. Reteta mea(scriu in engleza, ca asa e in calculator): Shea butter(unt de shea sau beurre de karité in franceza) 500g, Coconut oïl (unt de cocos)229g, Castor oïl(ulei de ricin: ala se pune pt spuma din cite am vazut) 101g olive oïl (de masline)151g, Argan 91g. In calculator Soap Calc pun cantitati in grame si NaoH . Superfat aleg 10%. Dupa ce le-am introdus pe toate , vad Calculate recipe(la 7 pct 1) si apoi View/print recipe(sub calculate) si iti afiseaza f fain cu cantitatile , procentele si calitatile sapunului si verific daca peste tot se incadreaza in limitele date. Cred ca la asta am pus 131 g soda si 310 g apa…dar nu-s chiar sigura. Pt ca pentru asta am luat al doilea calculator, am introdus iarasi cantitatile si am comparat ce imi dau ei: acolo poti citi cita soda ai in functie de cit de surgras(asta pun in franceza vrei sa-ti fie sapunul).
    Nu-s o mare sapunareasa, poate cineva experimentat face mai bine, dar eu sunt f multumita. Citesti apoi un blog in care cineva explica etapele si cum se face(intii soda cu apa-faza asta o fac pe balcon…apoi uleiuri). Apoi amesteci(eu am pt asta un mixer simplu cu palete de plastic, care nu improasca, cele metalice stropesc). Nu trebuie sa tot stai sa amesteci, amesteci -lasi si tot asa…pina ajungi la cea ce francezii numesc ” trace”(cind se intareste ca o maioneza). Eu cantitatea de soda o am calculata in asa fel incit saponifica TOT uleiul mai putin 50g din unt de shea. Deci las afara 50g din cele 500g de unt de shea, pe care le adaug doar dupa acea „trace” ca sa fiu sigura ca nu se saponifica. Apoi amestec bine si torn intr-o tava de chec de silicon(care-i doar pt sapun), pe care o acopar cu hirtie de copt. Mai apas dupa citeva ore sa vad daca s-a intarit nu f tare, ca s-o pot taia cu un cutit. Mai am si 2 forme micute de silicon, in caz ca nu-mi incape in tava. Cind s-a intarit suficient iau cutitul si tai, apoi pun bucatile intr-o cutie de carton captusita cu multa hirtie si le uit acolo pe un dulap. Eu le-am luat la folosit dupa 2-3 saptamini, ca mi s-au parut bune.
    Mai este ceva: peste tot vezi cit de atent trebuie sa fii: prima data am fost destul de stresata, dar de fapt trebuie sa respecti regulile pe care le cunosti de la chimie: eu nu-mi pun manusi, folosesc o cratita de inox in care fac totul(o folosesc doar pt sapun). Spal bine masa si indepartez totul de pe ea, imi cintaresc intii uleiurile si le pun usor la incalzit cit sa se lichefieze. Si sunt f atenta cu soda: duc cratita cu apa pe balcon, acolo adaug soda, amestec pina se dizolva si astept sa se raceasca. Am pregatita o sticla de otet la indemina. Amestec de la inceput cu aceeasi spatula de care ma servesc cind torn in tava. Toti zic ca te arde sapunul gata preparat, dar nu m-am ars niciodata(am incercat🙂 Cind totul e gata sterg bine vasul de inox cu cirpe(pe care le pun apoi la spalat cind le vine rindul cu restul cirpelor), la fel paletele de mixer si spatula cu care amestec si apoi ma servesc sa iau totul din cratita cind torn in tava. Apoi le spal cu apa si le pun intr-o punga pina la urmatoarea folosire. Apoi iau o cirpa, o moi in otet si spal masa
    unde am lucrat si cintarit.
    Stiu ca am vrut sa pun miere(care se pune tot dupa trace), se pune cam 15% din masa totala…dar am uitat. Nu pun nici uleiuri esentiale, ca nu-mi trebuie mirosuri. Am incercat la prima tura de sapun sa pun in loc de apa ceai, dar din cauza reactiei cu soda care degaja o caldura f mare…ceaiul s-a facut maro si nu stiu ce mai ramine din proprietatile ceaiului. Cu ocazia fabricarii sapunului am invatat ca asa numitele sapunuri cu lapte de magarita de ex au lapte adaugat tot la „trace”, deci contin SI lapte de magarita, dar in cantitate insignifianta, ca baza e tot ulei si soda dizolvata in apa(nu in lapte…)
    Vad ca am scris un roman, sper ca se intelege. Din pacate aveam ceva linkuri de bloguri, dar le-am pierdut Mai este forumul asta in franceza http://acrobulles.clicforum.com/index.php, dar nu m-a ajutat f mult, ca de fapt mie imi trebuie un sapun simplu, nu unul cu brizbrizuri.

    Apreciază

    1. uau, super explicat saru’mana mult🙂 pt timpul pierdut ca sa scrii reteta
      am vazut si tutorialul pas cu pas de pe site-ul indicat de tine prima data (in linkurile pt incepatori); dar musai tb respecate gramajele alea? adica nu se poate face din ochi?
      si ce fel de soda folosesti – eu am vazut la mag aici cristaux de soude aia e? sau trebie sa caut altceva? si daca nu e asta de zic eu, de unde iei soda? de la brico?

      Apreciază

  9. Cu placere. Sotul era ieri acasa, a facut ieri télétravail si se mira ce tot scriu eu pe calculator.
    Nu, nu, cristaux de soude e ce numim noi soda de rufe, nu-i buna la facut sapun(dar e f buna la degresat).
    Eu am luat-o de la raionul brico de la cora, ii spune sode caustique, sub forma de pudra, ca daca o iei lichida poti face sapun, e gata dizolvata, deci mai simplu, dar mai are ceva prin ea(ca e mov la culoare).
    Aici n-ai ce face, trebuie cintar bun. Daca ai prea multa soda , sapunul o sa te arda. Daca e prea putina nu-i grav, doar ca nu se saponifica toata grasimea si sapunul e gras, dar asta si vrem sa facem…pina la un anumit nivel, ca dincolo de el e prea moale.
    Cred ca am uitat sa-ti zic ca mixerul il folosesc doar la sapun, e cel mai ieftin, de-aia n-am luat din ala cu picior ca era mai scump.

    Apreciat de 1 persoană

  10. am cautat asera pe net si am vazut niste retete de detergent pt rufe cu savon de marseille; ziceau cele ce au facut ca ajunge ca si cost la vreo 0.25-0.50 de centi pe litru; ai facut din asta? din ce am vazut eu reteta ar fi super simpla, 50g de savon de marseille la 1l de apa si bineinteles daca vrei uleiuri esentiale

    Apreciat de 1 persoană

  11. Nu, n-am facut, dar o sa incerc. Eu am facut de 3 ori sapun: prima cu toate uleiurie din casa(inclusiv niste grasime de rata), a doua cu unt de cocos pentru prajit, am crezut ca iese sapun de rufe:s-a facut super fain , alb, s-a intarit rapid,dar sapunul lasa dire albe. Si a 3-a asta, pe care o sa-l refac, dar imi iese scump ca iau toate uleiurile bio.
    Asta de cocos il tin in baie si il folosesc la spalat vana, chiuveta…Am avut unul in bucatarie pentru vase dar cu timpul s-au incrustat in el mizerii.
    Daca faci asta de ulei de masline sa dai de veste!!!
    De obicei astia care fac sapun sunt vegetarieni, deci nu folosesc grasimi animale. Dar am citit ca seul de vita da un sapun bun de rufe. Poate o sa aduc din Romania seu de vita sau untura de porc si o sa fac o tura de sapun.

    Apreciat de 1 persoană

    1. da cred ca o sa fac cand m-oi aduna pe acasa mai mult din ulei de masline si unt de cocos ca astea sunt cele mai ieftine – celelalte uleiuri sunt scumpe pe aici (oricum nu le gasesti decat la mag bio si din princiiu sunt mai scumpe) si mai ales la prima incercare nu ma incumet sa arunc banii pe fereastra
      – eu aveam problema cu soda caustica pt ca orice tutorial vedeam zicea sa porti manusi, ochelari, echipament de protectie si m-a cam speriat, am zis ca mai bine lasa, se spala jumatatea in continuare cu XXX🙂 ( – am editat numele sapunului pentru ca nu fac reclama pe blog – Carmen – )
      insa o sa incerc, cine stie, poate imi descoper vreun hobby, ma gandesc ca daca tot imi place sa gatesc, o sa imi placa si sa „prgatesc” sapun:)

      Apreciat de 1 persoană

  12. Eu fac sapun de rufe din untura de porc apa si soda caustica Pun pe programul de calcul grasimea si dau „zero” superfat ! Mi-a iesit foarte bine si o combinatie de untura de porc si ulei de palmier.
    La sapunul pentru corp eu nu depasesc superfat 5 ca nu-mi place sa-mi iasa sapunul prea moale si nici uleios. Acum depinde din ce grasimi/uleiuri se face sapunul, eu de ex. folosesc ulei de masline, cocos, palmier, ricin, ulei de migdale dulci, unt de shea, de asemenea pun si uleiuri esentiale ca-mi plac unele mirosuri.
    Folosesc coloranti naturali ca de ex. suc de morcovi ceai de galbenele in loc de apa distilata, pudra de turmeric, miere de albine cu polen si propolis, etc.

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

