Ce inseamna frigiderul aproape gol?

Unul din efectele faptului ca planific mesele si ca am redus lista de cumparaturi la minimum-suficient consta in faptul ca… frigiderul este pe jumatate gol! Desigur ca un frigider de dimensiuni mari este mult peste necesitatile unei gospodarii de doua persoane. Totusi, pe vremea cand cumparam cand, cum si ce imi pica pe chelie, in functie de ce pofte aveam si ce oferte gaseam in magazine, de destul de multe ori mi s-a intamplat sa trebuiasca sa caut prin frigider alimentul de care aveam nevoie sau chiar sa uit ce am si sa se strice si apoi sa trebuiasca sa arunc.

Nu nu nu, aruncatul alimentelor, indiferent ca sunt crude sau gatite, nu este perdonabil nici din punct de vedere al planetei care saraca deja nu are cu ce sa ne hraneasca pe toti desi noua nu ni se pare pentru ca traim intr-o falsa abundenta si nici din punct de vedere al finantelor personale pentru ca orice aterizeaza la gunoi a costat bani, chiar daca nu multi, stim ca stabilitatea financiara se bazeaza pe picaturile astea cotidiane.

Ok, acuma ce sa ma fac cu frigiderul asta mare? Are avantajul de a fi in clasa de consum A++ si deci nu consuma foarte mult comparativ cu alte aparate. Totusi un frigider mic mi-ar fi absolut de ajuns. O sa tin ochii deschisi, poate o sa gasesc o solutie.

 

frigiIn ultimii ani am taiat multe din alimentatia propria si asa ca azi am o lista de cumparaturi foarte simpla. Au disparut de pe ea:

  • bauturile carbo-gazoase! (n-am cumparat vreodata multe dar nah, le aveam destul de des la indemana)
  • produsele lactate de orice fel (din cauza intoleranzei la lactoza. Primesc insa in fiecare zi lucratoare cate un carton de jumatate de litru de lapte pe care o data pe saptamana il daruiesc unei familii cu copii)
  • dulciurile industriale (o data la cateva luni cumpar o punga de fursecuri, in rest ne indulcim cu miere, stafide si dulciuri facute in casa, pe cat posibil vegane ca sa reducem numarul de calorii)
  • snackurile de orice fel (ca si gustari mancam fructe, nuci sau popcorn facut in oala, fara adaos de grasime si sare)
  • mezelurile cumparate „ca sa fie“ (cumpar o data pe luna un salam sau o bucata de sunca si o mancam pana se gata sic and e gata facem o pauza)
  • carnurile pentru snitele si chiftele (nu imi amintesc cand am facut ultima oara snitel, sigur a fost cu foarte multi ani in urma. Si asta nu inseamna ca nu imi plac snitelele, Doamne apara si pazeste sa afirm asa ceva!! Le iubesc si le ador dar stiu ca nu sunt mancarea ideala pe baza careia sa-mi pastrez sanatatea asa ca le-am transformat in delicii rare: mananc snitele cand merg in Austria, unde sunt o specialitate traditionala si nimeni pe lumea asta nu stie sa faca snitele mai bune! Si le acompaniez cu niste cartofi prajiti ca nah, mancati o data la cateva luni sunt ok din punctul meu de vedere. Chiftelele le mai fac acasa, cam de doua ori pe ani, inmultind insa carnea cu multe legume si pesmet)

„- OooOOOooo ce soarta trista“ – o sa-mi spui – „sa nu mananci ce-ti place… sa-ti tragi de la gura ca sa economisesti! E zgarcita la greu Carmena noastra!“

Va contrazic!

Pentru ca sunt convinsa de faptul ca

MANCAREA NU TREBUIE SA NE PLACA CI SA NE HRANEASCA SI SA NE AJUTE SA RAMANEM SANATOSI!

Placerea nu se cauta in bucatarie! Adica se poate cauta si-acolo dar nu-ntre oale! Hihi

Apoi: nu consider ca imi trag de la gura ci, din contra, ca aleg cu grija, cu simt de responsabilitate si cu multa multa iubire ceea ce bag sub nasul propriu si al familiei mele! A manca sanatos este un gest de iubire fata de propriul corp si, implicit, un act de respect fata de sine!

Si nu, nu, nu sunt zgarcita! Nici macar o umbra de zgarcenie nu se apleaca asupra mea! Si sa va demonstrez de ce:

Om zgarcit

Luxul Simplitatii
– numara si ultimul banut si il tine strans pentru ca nu vrea sa-l piarda – numara si ultimul banut si incearca sa gaseasca moduri creative pentru a-l pastra
– economiseste ca sa aiba bani, multi bani – economiseste ca sa-si plateasca masina si casa
– se intristeaza cand nu-i ies pasentele si trebuie sa bage mana-n buzunar sa plateasca – plateste ceea ce este de platit si merge mai departe cu acelasi elan si curiozitate
– mananca ieftin, gen „supa pe cub Maggy“ – mananca supa crema de legume proaspete sau posteste pentru ca stie ca postul are efecte terapeutice
– se uita cu invidie la cei ce au mai mult – se bucura cand cineva are, fara sa se compare si invata din experientele lor
– nu da nimic la nimeni, din contra, ia de cate ori i se ofera ocazia

– daruieste din inima, in functie de cat ii permite situatia, cand are multe resurse financiare la dispozitie daruieste mult, cand are putine daruieste timp si propria companie

  • „OoooOOOOoo“ – parca te aud – „si daca vin prietenii la tine, la masa, nu le dai sa manance pentru ca ai bugetul limitat sau tre’ sa manance si ei balarii fierte la aburi…?“

NU!

Cand imi vin prietenii la masa gatesc ceva ce ne place tuturor. Daca in 90% din timp (cand suntem numai noi, acasa) mancam in stilul LuxulSimplitatii, avem 10% la dispozitie ca sa ne facem de cap. Si comandam pizza sau gatim ceea ce ne place, indiferent ca este fript, afumat, gras sau innecat in E-uri! Desigur ca mai arunc si cate-o felie de stil propriu pe undeva dar nu ca sa economisesc ci – pur si simplu – din entuziasm!

„- Hai, recunoaste“ – insisti tu– „ca ti-ai simplificat alimentatia ca sa economisesti bani!“

DA, si pentru bani! Dar nu numai! Mi-am simplificat alimentatia ca sa putem sa slabim si apoi sa ne pastram greutatea. Mi-am simplificat alimentatia ca sa nu mai stau sa pierd vremea la cumparaturi vanand cel-mai-cel nu-stiu-ce si gatind retete cu cate 28 de ingrediente. Da, dintr-un pic de lene, poate, recunosc.

Si mai recunosc ceva. Si anume ca a vedea frigiderul gol poate declansa stari anxioase pentru ca asociem situatia respectiva cu saracia, cu lipsurile. Si atunci ajuta sa ne auto-linistim si auto-convingem ca de fapt faptul ca frigiderul este (partial) gol inseamna ca avem in el doar ceea ce vom consuma in zilele urmatoare. Inseamna ca gatim mereu proaspat si de aceea nu e plin de oale si olite cu diverse  mancaruri mai mult mai mai putin actuale. Inseamna ca nimic nu se poate ascunde ochilor nostri ca sa se strice si sa aterizeze apoi la gunoi. Asta inseamna frigiderul aproape gol!

15 thoughts on “Ce inseamna frigiderul aproape gol?

  1. eu il umplu saptamanal cu legume si fructe; o parte aintra la oala mare de ciorba, o parte la un fel de mancare. Dar pana vineri se goleste!! deseori e gol de tot (2 borcane mai am, de tahini si mustar), deci il spal si curat rapid.
    Ala e supremul meu: sa ajung cu frigiderul gol la sf saptamanii, sa stiu ca sapt. urmatoare am mancare proaspata.

    Apreciază

    1. Eu am reusit sa fac si doua saptamani cu un frigider. Asta datorita faptului ca legumele de iarna dureaza mai mult decat cele de vara. In prima saptamana am mancat fenicul cu morcovi, in a doua am facut salata de vara cu morcov. Pe care morcov il adaug mereu pentru culoare, acuma am inceput sa ciupesc si varfurile feniculului salbatic ce-mi creste in gradina si le adaug si pe alea in blidul de salata.

      Apreciat de 1 persoană

  2. Ce este rau sa fi chibzuit,foarte putini sunt cu adevarat zgarciti,multi sunt doar chibzuiti si stiu cum sa traiasca fara dureri de cap,caci un nechibzuit are si multe datorii si este invidios pe cel care are.
    Sincer,mie mi se pare normal ceea ce faci tu,anormal sa umpli frigiderul cu tot felul de rahaturi,care multe ajung la gunoi,apoi sa se planga ca nu au bani.
    in general niciodata nu am avut frigiderul cum vad la altii,ori prin filme,ful cu tot felul de chestii.
    Acum de vreo 15 ani de cand am invatat ca sanatatea este un bun necesar si o putem avea printr-un stil de viata echilibrat,alimente avem putine ca stoc,iar de gatit doar cat mancam doua portii,iar vara doar salate si ceva rapid pregatit ,cat mai putin gatit la foc.
    Si aici sunt multe idei preconcepute,obisnuinte,obiceiuri.
    Cand i-am spus mamei ca nu mai vreau mancaruri gatite traditional,cu fierberea legumelor pana ti se acreste,cu prajeli si alte prostii si i-am aratat cum gatesc rapid,a inceput si ea sa experimenteze tot felul de combinatii si de la 2-3 ore cat statea inainte in bucatarie,acum sta cam 1/2 ora- 1 ora.
    Tata a comentat ca ce mancare este aia gatita in 1/2 ora,ca este o porcarie,dar fiind curios,in timp a tot gustat din ce isi facea mama si a ajuns la concluzia ca este bun si vrea si el asa.
    Deci,se poate ,daca vrem sa imbatranim frumos.
    Recunosc ca si din lene,am gasit solutii sa gatesc cat mai simplu si rapid.
    Oricum,ceea ce faci tu este super .
    Numai bine!

    Apreciat de 1 persoană

  3. Recunosc ca uneori gatesc cu putine ingrediente insa de multe ori fiind din fire foarte curioasa la ce e nou gatesc retete unde am nevoie de lucruri de care de-abia am auzit. Am noroc ca familia nu a zis niciodata nu. Incercam ce fac nou ,daca ne place aterizeaza reteta la sertar daca nu ajunge la gunoi. Familia are voie sa zica daca ne-a placut sau nu, sincer, chiar daca am stat jumate de zi la gatit.
    In felul acesta am descoperit mereu rete noi care uneori sunt foarte simple in producere alteori cer mult timp.Cu vremea am ajuns sa citesc o reteta si la prima vedere sa stiu daca ne-ar place sau nu. Daca gasesc ingredientele usor sau trebuie sa alerg la oras dupa ele sau sa le comand in internet.
    Din pacate am copii la servici care la masa vor sa se hraneasca numai din Spagetti si cartofi. Unii dintre ei mai curiosi ajung dupa jumate de an sa accepte si altceva.Altii mor de foame aproape pana ajung acasa.
    Anul trecut am avut nepotii din Romania o luna intreaga la mine. Ce probleme am avut cu ei la mancare ! Am certat-o pe mama ca ea le gateste acasa , cum e posibil ca i-a obisnuit cu cinci feluri de macare ca atatea zile are saptamana si alea se repeta saptamana de saptamana. Si alea sa fie carne prajita daca se poate.
    Eu zic ca fiecare sa aleaga ceea ce este mai potrivit pentru stilul sau de viata si asta depinde foarte mult daca ai copii in casa daca ai batrani daca suferi de alergii daca ai un stomac sanatos daca ai boli diverse etc.etc.

    Apreciat de 1 persoană

    1. Lili cumnata-mea face sute de fursecuri, le pipaieste pe fiecare, individual… eu fac cu nervii, dupa primele zece clachez, decid ca viata e scurta, intind foaia, o bag intreaga la cuptor si o sparg cand e coapta… rezultatul il numesc „biscuiti futuristi” si-am gatat :))
      Si eu as manca zilnic carne prajita. Si cartofi prajiti! Si snitel si chiftele! Asa ca ii inteleg pe nepotii tai🙂

      Apreciat de 1 persoană

  4. „Mâncarea nu trebuie să ne placă, ci să ne hrănească.” Cum vine asta? Eu cumpăr fructe și leurdă și cartofi dulci pentru că-mi plac, tu cumperi alimente care-ți plac (legume, mezeluri…).
    Adică gătești ceea ce vă place doar când ai musafiri, iar în restul timpului nu? Și mâncarea sănătoasă e gustoasă. Și e normal să avem preferințe culinare. Poate nu înțeleg eu nimic la ora asta. Mi-a atras atenția textul pentru că e evidențiat. Scuze dacă am deranjat cu comentariul meu!🙂

    Apreciază

    1. Uite eu am auzit de multe ori: Noi nu mancam aia ca nu ne place. Well, raspunsul meu este mereu ca mancarea trebuie sa tina de foame si sa te ajute sa ramai sanatos nu sa-ti provoace placere.
      Gusturile se educa in timp. Trecerea de la mancarea industriala la cea sanatoasa nu se face de azi pe maine. Si oricum e discutabil si termenul de „mancare sanatoasa” pentru ca ceea ce e sanatos pentru nepotul meu adolescent care face sport nu este sanatos pentru mine, femeie de 41 de ani cu activitate fizica moderata. De aceea nu cred ca exista mancarea sanatoasa in absolut. Suntem diferiti si de aceea solutiile sunt mereu individuale…
      Am semanat leurda in gradina, in spatele unui zid, poate la anul pe vremea asta recoltez🙂❤

      Apreciat de 2 persoane

  5. Mi-au placut mult cele scrise de tine, mai ales fraza: „A manca sanatos este un gest de iubire fata de propriul corp si, implicit, un act de respect fata de sine!”
    Si eu lucrez continuu la simplificarea meniului si a modului de preparare – vreo 3 feluri de supe, cateva feluri de tocanite, salate, paste cu legume si deserturi nu foarte complicate.
    Ma simt foarte castigata cand vad ca in maximum o ora pot sa gatesc doua feluri consistente de mancare. Mai putin timp petrecut in bucatarie inseamna mai mult timp pentru alte activitati.😉
    Irina

    Apreciază

Lasă un răspuns

