Coltunasi cu gem de prune (lekvaros derelye)

„Dereie“ se numeau pe vremea copilariei mele si le-am iubit din inima. Se facea un aluat din faina alba cu oua si se intindea in foaie, i se puneau gramezi de lecvar (un gem de prune facut fara zahar, se facea in cazane mari afara si se statea toata noaptea la invartit, rezulta un gem gros, dulce-acrisor) apoi se pliau, se lipeau si se fierbeau in apa putin sarata. Separat, intr-o tigaie, se incalzea foarte putin ulei si se prajea in el pesmet pana cand devenea crocant, maro-inchis. Se stingea focul si se arunca o mana de zahar tos in tigaie, se amesteca bine pesmetul crocant cu zaharul si apoi se tavalesc coltunasii in el.

Eu am adaptat reteta asta nevoilor mele nutritionale actuale.

Ce am facut?

Am facut un aluat din:

  • 10 linguri de faina integrala
  • 1 ou
  • apa calda pana cand am obtinut un aluat vartos pe care l-am framantat bine

Am impartit aluatul in patrate (si dreptunghiuri) si, pe fiecare patrat am pus cate o jumatate de lingurita de lecvar – majun de prune primit de la familia mea din Romania. Am inchis fiecare patrat prin pliere si am presat bine marginile cu buricele degetelor dupa care le-am unit la spate gen ravioli. I-am fiert in apa cu putina sare. Fiind din faina integrala au nevoie de mai mult timp asa c-am avut rabdare. I-am servit acoperiti c-o lingurita de miere sau, a doua zi, c-o lingurita de miere cu catina si un varf de cutit de scortisoara. Cei ce au asteptat peste noapte in frigider s-au inchis la culoare pana a doua zi, gustul insa nu s-a schimbat deloc.

Interesant este faptul ca reteta este o compilatie internationala. Am folosit o reteta ungureasca facuta cu faina integrala tipica austriaca produsa in Romania, le-am dat forma de ravioli italienesti, le-am adaugat miere cu catina tipic romaneasca si niste praf de scortisoara cum se procedeaza in cazul dulciurilor portugheze.

Daca au fost bune?

Well, n-a ramas nici macar unu-n oala. Nici macar vreo umbra de coltunas… de unde trag concluzia ca yes!

3 thoughts on “Coltunasi cu gem de prune (lekvaros derelye)

Lasă un răspuns

