New Entry – Susai spinos (sonchus asper)

Dap, am schimbat meniul pe azi. Am mancat ceva ce pana de curand nu stiam ca e comestibil…

Dar, sa incep cu inceputul:

In fiecare joi este piata mare in al doilea sat de la noi. Si gasesti de toate, de la chinezi cu nimicuri la chiloti de firme autohtone, produse alimentare de tot felul dar nu prea am treaba cu ele. Eu ma duc ata la o tanti ce vinde mai la marginea pietei. Vinde produse din gradina ei. Fructe si legume urate ca dracu dar bune ca paradisul.

Si mereu vad si ciudatenii in oferta ei. Asa am ajuns sa stiu ca frunzele foarte tinere de mac sunt comestibile. Si cate si ma cate… Eu cumpar de exemplu ridichi negre de la ea sau altceva si trag cu ochiul prin laditete cu plante necunoscute. Incerc sa memorez numele, de obicei scrise in dialect friulan si, ajunsa acasa, ma dezlantuiesc pe internet si caut sa vad cu-ce-se-mananca-trebile-alea.

Si nu mica mi-e mirarea sa constat ca am ei eu curtea plina de ele…

De exemplu?

De exemplu susai spinos. Adica sonchus asper. Am cules azi un cosulet plin.

Am gustat o frunza si noa, am constatat ca nu e rea. E putin de tot amara dar nu asa de amara ca frunzele de papadie. Am cules si din alea, de papadie si le-am pus si pe ele in cos. Si niste frunze tinere de gusa porumbelului si cateva fire de ceapa cioreasca…

Le-am ales cu rabdare si le-am spalat in mai multe ape, dintre care una cu niste otet ca nu se stie niciodata ce vulpi, pisici si soricei fac pis pe tarlalele noastre…

Am scos la interval doi carnati proaspeti si i-am maruntit apoi i-am calit in 2 linguri de ulei de masline. Am adaugat doi catei de usturoi stropsiti cu lama cutitului si am adaugat doua brate de ierburi maruntite putin cu cutitul. Si niste ardei iute uscat si macinat.

Separat am fiert pastele fainoase. Cand le-a sunat timerul am pus continutul tigaii peste pastele scurse.

N-a ramas nimic in farfurii🙂

Am facut si o salata mare din ierburile astea (in afara de gusa porumbelului). Le-am tocat mare cu cutitul si apoi am adaugat sare, otet balsamic si ulei de masline, plus niste seminte de dovleac. N-a ramas nici din asta nici un gram in farfurii❤

In concluzie: am mai descoperit o buruiana care vine gratis pe masa noastra si ne ajuta sa ramanem sanatosi. E si foarte gustoasa. Arata spinoasa dar nu este. La fel ca si frunzele de papadie, si cele de susai spinos fac bine ficatului si aduc dietei un aport important de fier.

Pe tanti cu taraba ei din piata o tin strict sub observatie, sa vad ce comori mai aduce…❤

 

5 thoughts on “New Entry – Susai spinos (sonchus asper)

  1. Ma uimesti pe zi ce trece tot mai mult.
    Eu una as face trei saptamani concediu la tine .DACA m-ai hrani toata ziua numai din ierburi , daca as avea voie sa gradinaresc cu tine si daca restul timpului as avea voie sa umblu pe coclauri cu bicicleta.Desigur ca te-as plati la greu. Ai tu idee cata lume viseaza la concediul meu ? Ne intoarcem la simplu, sanatos si linistit. Ein Traum !
    Deal or no deal ?

    Apreciat de 1 persoană

  2. Daca pana acum doar am citit, acum a sosit momentul sa scriu primul mesaj 🙂
    Planta asta o mancam foarte des in perioada de iarna si e printre favoritele noastre in categoria ierburilor consumate fierte. Incearca sa fierbi frunzele vreo zece minute, apoi scurgi apa le stropesti cu ulei de masline si suc de lamaie. Stiu persoane care beau si apa ramasa pe post de ceai. Eu o folosesc la udat plantele din ghivece. Bineinteles, nu pun sare. Adauga fiecare in farfurie cat vrea. E garnitura ideala pentru peste.
    Iar frunzele tinere de mac sunt minunate in placinte 🙂
    Sunt curioasa ce plante mai descoperi pe taraba doamnei din piata. Am si eu o babuta de la care cumpar bunatati adunate de pe coclauri si de fiecare data cand gust cate ceva nou mi se pare ca am dat peste o comoara 🙂
    Toate cele bune, Carmen !

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

