Cook Ahead – sarmale si sos-baza

Peste cateva saptamani ma relansez in lumea muncii si. in mod sigur, va trebui sa imi schimb stilul de gatit. Pentru a evita sa comandam pizza sau sa aruncam rapid o halca de carne in tigaie cand nu avem timp ma voi axa pe a conserva mancare deja preparata, la congelator.

Azi am facut sarmale cu pasat. Am avut la dispozitie un kil de carne macinata. cam 700 de grame le-am folosit la sarmale, marind proportia de legume ca morcovi, ceapa si pastarnac. Am facut mai multe, nu le-am numarat. Intr-o oala am fiert cateva pentru zilele astea si celalalte, crude, le-am pus in pungi si le-am bagat la congelator.

impartite pe categorii. Conice cu conice, cilindrice cu cilindrice❤

 

Le-am umplut cu: un rest de slanina rasa de pe un soric, taiata in bucatele si topita in tigaie, ceapa multa si morcovi si niste radacini de pastarnac, toate ametite impreuna, le-am condimentat cu piper, pasta de ardei, boia, mult marar uscat si mult cimbru uscat. Pe fundul oalei in care am fiert portia pentru zilele astea am pus tije de marar, resturi de varza tocate si soricul mai sus amintit. Sunt atat de bune ca nu ma pot satura de ele. Cele cu orez nu-mi ies. Si de fapt nici nu imi plac daca au orezul fiert de tot.

Oricum ideea este ca am pus la congelator 3 pungi continand fiecare sarmale cat pentru 2 mese X 2 persoane.

Restul de circa! 300 grame de carne l-am folosit la un sos baza. Am calit in ulei amestecul de legume ca cel de la sarmale, am adaugat carnea macinata si 1 cana buna de mei. Am condimentat totul cu pasta de ardei si (mult!) concentrat de rosii + boia de ardei. Am adaugat 2 ramurici de rozmarin, 1 creanga mica de salvie si 2 foi de dafin. Apa la greu si am lasat sa fiarba totul pana cand meiul s-a desfacut.

Am pus la congelator doua portii duble si doua simple. Folosesc sosul asta gros la:

  • spaghete – ii adaug un pic de apa sa-l fac mai lichid
  • chili con carne – dupa decongelare ii adaug o conserva de boabe de malai si una de fasole fiarta (sau fasole fiarta de la congelator) si le incalzesc impreuna
  • amestecat cu orez fiert
  • impreuna cu nocherli (spätzle) verzi sau simple, de faina

Toate mesele astea congelate le trec in fisa de inventar ca sa nu trebuiasca sa deschid congelatorul de cate ori scriu meniul pentru a vedea ce mai am la dispozitie.

Imi propun sa fac o colectie de retete ce se preteaza la conservat pentru reduce timpul petrecut in bucatarie.

Voi ce retete aveti pentru „cook ahead” („gateste inainte”)?

5 thoughts on “Cook Ahead – sarmale si sos-baza

  1. -oasele si supa de oase. O portionez si congelez in borcane/castroane, apoi rastorn castroanele in pungute. Fac cam pt 5-6 sapt. – nu are vitamine dar o fac pt minerale.
    -aluat de pizza (acum am rarit ideea) – faceam o data la 2sapt. aluat si aveam pt vineri (vinerea seara era zi de pizza, scoteam dimineata aluatul din congelator , in bucatarie iarna nu e cald, si pana seara se dezgheta si incepea sa creasca usor, umpleam cu resturile din frigider)
    -iau carne cantitati mari (cate o bucata de pulpa de porc de 3-4 kg, sau 3 gaini etc) si portionez: toc la masina 1kg pt 2 ciorbe de perisoare, toc fashii subtiri si pun in pungute de 400-500 gr de carne sa fie pt wok sau pt pizza, pungi care le aplatizez sa se dezghete usor, oasele le adun pt supa de oase; gainile le portionez si impart – oasele de la pieptul dezosat tot la supa de oase etc aripile si spatele portii de ciorbite, pulpele pt friptura etc.
    – iau lapte si unt cand ajung la ferma si congelez
    -cand ajung la pescariile de la mare cumpar peste cantitati mari (sau la depozitele de produse congelate) – portionez si congelez.
    -toamna cand iau vinete si coc o cantitate mare si ieftina si coc o data si spal tot apoi
    -toamna cand prind legume si tot o data si portionez pt 10 ciorbite

    Ca o remarca, in general congelez
    – ce e f. ieftin si gustos si stiu ca nu mai am sanse curand la asa oferta
    -carnea ca oricum vitamine nu prea are. Ma ajuta ca iau mai ieftin cantitatile mari.
    -chestii ce ma salveaza joi/vineri seara
    -chestii care urasc sa le fac (de ex. portionat si tocat carnea, asa ca fac o data pe luna, imi ia 30-60min, spal tocator si robot si cutite si duc gunoi cu pungi dar apoi toata luna nu mai am grija asta) dar care apoi imi permite sa gatesc fix in 15min ceva proaspat (de ex. carne la wok cu legume/salata alaturi, sau ciorbita de perisoare)
    -chestii care nu vreau sa le arunc (de ex. am cumparat sambata un dovlecel si un pastarnac si o radacina patrunjel, pus cate juma la ciorba, celelalte jumatati tocate si le pun la ciorba din weekendul viitor)

    Mancare finita congelez doar daca am prea multa si o pun direct in caserole cu care plec la munca ca atare. Isi pierde din vitamine ok, dar daca nu as avea asa pachete pregatite in avans, as fi nevoita sa cumpar rapid de la colt si nici ce e acolo nu are multe vitamine ba mai si costa.

    Nu mai am lista pe usa cu ce e inauntru dar pun pe rafturi…cel jos e cu caserole de plecat la munca:)

    Apreciază

Lasă un răspuns

