O reteta veche de cand lumea… cici fierti in zeama de fasole

Mancarea preferata de cand eram copil. Era un fel de Mercedes al vacantelor mele. Se manca la bunica mea, din Salaj. Painea cu ou era Dacia-de-toate-zilele sau Trabantul. Cicii fierti in zeama de fasole erau un non-plus-ultra.

Si a ramas asa pana-n ziua de azi. Este reteta ce o faceam cu placere impreuna cu sora mea. Si cea pe care am facut-o cu nepoata-mea cand era mica mititica de tot.

E foarte usor de facut. Si are un cost extrem de redus.

Ingrediente:

  • zeama in care am fiert fasole
  • faina
  • apa
  • sare
  • ulei
  • ceapa
  • boia de ardei

Se pregateste un aluat simplu, din apa cu faina. Sa fie mai vartos, flexibil.

Se intinde o foaie groasa pe masa si se taie in fasii.

Fiecare fasie se prelucreaza exact asa:

Si video-ul asta este dovada ca reteta asta este veche, in mod sigur de pe vremea ocupatiei romane din Dacia. Pentru ca bunica-mea sigur nu a fost vreodata in Toscana si totusi sucea cicii exact cum face tanti asta din video! Mainile alea ar putea fi ale bunicii mele sau ale oricarei salajence ce stie sa faca cici!

Sucirea asta a cicilor a fost o activitate foarte placuta pentru sora mea si pentru mine.

Dupa ce-s suciti cicii se toaca marunt o ceapa care se caleste in ulei si se adauga un varf de cutit de boia si sare. Cine are treaba cu ceapa sau cu boiaua si-i face cu ulei si usturoi sau pur si simplu, cu ulei de floarea soarelui si sare.

Apa in care a fiert fasolea (nu cea verde ci cea uscata!) o facem sa clocoteasca si punem in ea cicii si-i lasam pana se ridica la suprafata (cateva secunde) si apoi inca un pic.

Ii scoatem si-i amestecam cu prajala de ceapa si-i mancam. Sunt buni si reci dar eu inca nu am auzit sa fi ramas vreodata cuiva vreun cici de azi pe maine!

O completare la zeama de la fasole: reteta asta bunica-mea o facea atunci cand facea fasole frecata, numita si batuta prin alte zone ale tarii.

Este o mancare de post (vegana) careia nu ii lipseste absolut nimic!

Amandoi nutritionistii pe care i-am consultat in ultimul timp au subliniat faptul ca ultimele cercetari in materie de nutritie au descoperit ca leguminoasele in combinatie cu cereale produc o substanta la fel de valoroasa ca proteina din carne! Atunci ne dam seama ca, de fapt, mancarea saracului de pe vremuri, era de fapt mancarea desteptului!

Lasă un răspuns

