Fly Lady & Marie Kondo

 

Despre Fly Lady am tot scris ca a fost una din revelatiile vietii mele. Continua sa-mi fie draga si eu ii raman fidela…

De curand a aparut o carte scrisa de japoneza Marie Kondo, pe aproximativ aceeasi tema – organizarea casei. Cartea se intituleaza “Forza magica a ordinii” Am comandat-o la biblioteca, am stat la rand dupa ea pentru ca cererea este foarte mare si, dupa mai bine de o luna, mi-a sosit.

Si am citit-o.

Si iata concluziile mele:

Metoda Mariei Kondo nu face, in nici un caz! concurenta programului FlyLady. Nu aduce nici macar o completare ci doar ofera un alt mod de a te confronta cu partea cea mai lunga si mai anevoioasa a organizarii casei: sortarea lucrurilor.

Fly Lady ne indeamna ca, atunci cand incepem sa ne organizam casa, sa petrecem zilnic cate 15 minute sortand lucrurile din casa in trei categorii: de tinut, de aruncat si de donat. Toate lucrurile se sorteaza urmand acelasi sistem. Ne spune sa nu scoatem dintr-un dulap/sertar mai mult decat putem sa organizam si sa punem la loc in 15 minute.  Metoda este pentru cei ce au rabdare si nu se grabesc nicaieri. Rezultatele apar dupa o perioda destul de lunga, sunt insa rezultate solide.

Marie Kondo in schimb ne propune o metoda de hei-rup fizic si emotional. Ea ne spune sa nu sortam cate un pic in fiecare zi ci totul in cat mai scurt timp posibil si cat mai fara mila posibil. Toate lucrurile din casa le imparte pe categorii. Adica scoatem TOATE hainele (ele constituie prima categorie) din casa si sa le punem gramada in mijlocul unei camere. Toate hainele. Ale noastre si ale altora, indiferent ale cui, daca sunt in casa aterizeaza pe gramada. Apoi luam fiecare lucru haina in mana si decidem daca il tinem sau aruncam. Kondo nu ofera varianta donarii, haina ori se adunca ori se tine. Terminata sortarea, mormanul de haine de aruncat se… adunca, cel de haine de tinut se impartura in lung si apoi in lat de cate 3-4 ori sau de cate ori este nevose pentru ca haina sa stea “in picioare” pe verticala. Orice nu se agata pe umeras se impatura si se aseaza pe verticala in sertare/dulapuri. O idee pentru care o iubesc: folosirea cutiilor de la pantofi ca si despartitoare in sertare si dulapuri! Fiecarui articol i se ofera un spatiu propriu si se impatura apoi se aseaza in pozitie verticala, inclusiv sosetele care se nu se vor mai fixa perechi indoindu-le elasticul ci se vor face sul sau se vor impatura.

Categoria haine se imparte in urmatoarele sub-categorii:

  1. Parti de sus (camasi, bluze etc)
  2. Parti de sus (fuste, pantaloni)
  3. Haine de atarnat pe umerase (ne indeamna insa sa imparturam cat de multe haine posibil si doar in cazuri de reala necesitate, se agatam o haina pe umeras)
  4. Ciorapi
  5. Lenjerie intima
  6. Genti
  7. Accesorii (fulare, esarfe, caciuli)
  8. Haine de sezon (de ex. Costume de baie)
  9. Pantofi

A doua categorie de lucruri de sortat este cea a cartilor (publicatiilor). (In caz ca va intrebati da, ordinea aceasta este stricta! Ne si strage atentia sa nu personalizam metoda si nici sa n-o modificam. Daca am incepe sortarea cu categoria amintirilor de exemplu, am fi sortiti esecului!!)

Subcategoriile in care se imparta poi cartile (publicatiile):

  1. Publicatii generala (carti de citit)
  2. Carti de uz practic (de bucate etc)
  3. Publicatii de privit (colectii de fotografii)
  4. Reviste

Se ia fiecare in mana si se decide daca e de aruncat sau de tinut. In caz ca e de tinut i se aloca un spatiu personal.

A treia categorie este cea a hartiilor. Ele se impart in trei sub-categorii:

– in uz (facturi de platit, scrisori la care trebbie sa raspundem)

– necesare pentru un timp limitat (contractele de internet, telefonie etc)

– de conservat pentru totdeauna (certificate de nastere etc)

Tot ceea ce nu intra intr-una din cele trei sub-categorii de mai sus se arunca.

Scrisorile de dragoste si paginile de jurnal intra la categoria “Amintiri”, se lasa pentru mai tarziu.

Nu se pastreaza:

  • cursuri de la seminariile la care am participat (informatile trebbie sa fie assimilate in creier)
  • extrase de cont ale cartilor de credit (au valoare pur informativa – eu nu am asa ceva gratie lui Dave Ramsey)
  • certificatele de garantie expirate si manualele de folosire ale aparatelor electrocasnice (ea zice ca nu trebuiesc nimanui eu zic ca daca, in momentul in care cumparam aparatului, citim manualul de instructiuni ca pe un roman inainte sa-l aruncam, e mai bine)
  • vederi si felicitari
  • fluturasele de salar (au si ele valoare pur informativa)

Intr-a patra categorie intra lucrurile „diverse”

Subcategorii:

  • cd si dvd
  • articole pentru corp
  • cosmetice
  • accesorii
  • obiecte de valoare
  • aparate electronice (camera foto, cabluri si orice altceva contine o idee de „electronica”
  • instrumente de uz cotidian (aici ea mentioneaza articolele de birou si cele pentru cusut)
  • articole de uz cotidian (medicamente, detergenti pentru casa, batiste)
  • articole de bucatarie
  • altele

Mai departe ne atrage atentia asupra monedelor ce se gasesc peste tot prin colturile casei si spune ca acestea se pun in portmoneu nu in pusculita si se folosesc sau se duc la banca si se schimba.

Despre cadouri spune ca sensul unui cadou este sa fie primit. Deci chiar si in cazul in care obiectul respectiv nu este folosit, se poate arunca fara remuscari pentru ca si-a atind deja scopul – a fost primit.

Ne indeamna sa nu pastram cutiile telefoanelor mobile, cutiile de la aparatele electrocasnice si sa aruncam automat cablurile a caror uz nu il cunoastem. La fel ne indeamna sa nu pastram nasturi de rezerva pentru ca nu ii vom folosi.

Acelasi indemn – la a arunca – si in ceea ce priveste radio si aparatele tv stricate (nu cunosc pe nimeni sa posede asa ceva) si futonurile pentru oaspeti (nici din astea nu avem).

Se arunca imediat si plicurile cu sampoane si creme de reclama pentru ca – zice ea – desi nu au data de expirare scrisa pe ambalaj, ele se deterioreaza mai repede decat produsele din recipientele mai mari.

Acelasi tratament il vor suporta si articolele pentru sanatate si frumusete, cumparate si folosite putin sau deloc: centuri pentru slabit, aparat de facut iaurt etc.

Se arunca si articolele de reclama primite cadou (calendare, suport de chei etc)

La categoria amintiri am citit mai pe sarite pentru ca eu nu posed asa ceva. Am o singura cutie cu fotografii din copilarie/tinerete, in rest nimic. In orice caz Marie Kondo ne indeamna sa ne bucuram de ceea ce suntem azi nu de ceea ce am fost atunci cand am facut fotografiile de exemplu. In acelasi timp ne indeamna sa pastram doar fotografiile care ne spun ceva, la nivel afectiv si sa le aruncam pe cele care arata peisaje fotografiate in vreun concediu…

Sunt de aruncat si scrisorile de dragoste primite in urma cu decenii de la vreun iubit. Rolul lor s-a incheiat atunci, in trecut, si nu au absolut nici o relevanta in ziua de azi. (Ca sa fiu sincera eu sper ca la batranete voi avea altele de facut decat sa rasfoiesc albume vechi si sa citesc scrisorile amorurilor demult apuse.)

Un alt sfat este acela de a limita stocurile de produse neperisabile (hartie igienica, periute de dinti etc) pentru ca si ele contribuie la dezordinea din casa.

Pana cand se sorteaza si se arunca lucruri din casa? Pana cand ceva inauntrul nostru face „click”. Cand auzim acel click inseamna ca am ajuns acolo unde avem nevoie sa fim.

In continuare ne ofera unele sfaturi cum ar fi:

  • sa nu depozitam lucrurile in morman ci pe verticala
  • sa decidem un loc personal pentru fiecare obiect ce decidem ca-l pastram
  • sa organizam totul in modul cel mai simplu posibil
  • sa avem un singur loc pentru un anumit gen de articole nu se la tinem in mai multe locuri din casa (candva imi amintesc ca aveam elastice de par peste tot, in baie, in fiecare camera, hol, in genti si in buzunarele gecilor si, inclusiv in bucatarie. Acuma le pastrez toate intr-o cutiuta in baie)
  • sa nu cumparam separatoare sau organizer-uri ci sa folosim cutiile de pantofi
  • sa pastram gentile bagate una in alta pe categorii si ele: de stofa, de plaja etc
  • sa ne golim poseta/geanta in fiecare zi (o idee noua si cu mare potential)
  • sa nu punem tinem nimic pe chiuveta din baie sau cea din bucatarie

Cam astea ar fi unele idei mai pragmatice, celelalte, ce tin de „zen” si nu le-am mentionat in rezumatul acesta.

Marie Kondo mizeaza pe efectul soc, o data terminata sortarea si organizarea spatiilor, proprietarul este socat de diferenta dintre casa lui de dinainte si cea de dupa marea organizare.

Personal raman insa adepta programului Fly Lady pentru ca este mai complet si mai linistit. Prefer sa sortez cate 15 minute zilnic decat sa ma confrunt cu un munte de haine pe podeaua sufrageriei. J Desi, cum am mai scris, rezultatele se vad abia dupa o lunga perioada de timp si nu ma pot bucura de efectul „soc” descris de Marie Kondo.

Iau cu mine multe idei pe care le voi folosi alaturi de ideile din FlyLady, cele din curentul minimalist, Dave Ramsey si altii care au trecut prin fata ochilor mei si si-au lasat urmele prin creierul meu🙂

 

 

 

6 thoughts on “Fly Lady & Marie Kondo

    1. Eu spre final m-am oprit din citit undeva unde ea a scris ca, in zilele trecute, lucrase atat de mult incat a lesinat si a fost dusa la spital… asa ceva nu e pentru mine si nu vreau nici macar sa citesc despre asa ceva… Eu aplic principiul „take what you need and leave the rest” si asa am cules ideile ce vreau sa le aplic in viata mea si restul i le las ei🙂

      Apreciază

Lasă un răspuns

