Dialoguri

Eu: ” – Ce mai faceti? Va mai doare gatul?”

Ea (92 de ani): ” – Mi-a mai trecut. Am luat cuminte medicamentele si am iesit in gradina, am cules niste frunze mari si late de salvie si mi-am masat gingiile cu ele, le-am mestecat si le-am tinut in gura… Salvia face bine in probleme gurii si ale gatului, asa m-au invatat pe mine, la vremea mea…”

Eu: ” – Da, si eu imi mai frec dintii cu cate-o frunza si am facut chiar si un praf de dinti, va mai amintiti cand v-am cerut voie sa iau cateva crengute din planta dvs. pentru ca a mea era inca foarte mica…?”

Ea: ” – Da, da, este destula pentru toti cat e de mare salvia mea…”

Eu: ” – Am amestecat frunzele cu sare si le-am macinat si cu praful ala ne spalam pe dinti. Alternam cu spalaturi normale cu pasta de dinti…”

Ea: ” – Candva asa se curatau dintii. Dupa mancare ieseam in gradina, luam cate o frunza si ne-o frecam de dinti. Pana la 20 de ani tot asa am facut. Apoi, cand au venit americanii ne-au adus pasta de dinti si sapun lichid, sapun solid, ca nu aveam nimic. Faceam sapun si-l ascundeam in saltea dar nenorocitii de nemti ne sfasiau saltelele si il gaseau…”

Apoi, impreunandu-si mainile, ma priveste si continua: ” – N-am crezut ca o sa mai aiba voie sa revina in italia nemtii dupa ceea ce ne-au facut. Dar cum vezi vara e plin de turisti nemti… Ne tratau foarte rau, erau mereu in cautare de partizani. Si ce partizani sa gaseasca, erau toti sus in munti… Ne gaseau pe noi… Un baiat de 17 ani gasise o bucata de piele pe undeva si si-a facut singur o pereche de cizme. Le-a incaltat si era tare mandru de ele. A intrat intr-un bar fara sa stie ca erau inauntru si doi nemti. Cand l-au vazut in usa: ‘Tu! Ai cizme! Esti partizan!’ si acolo l-au impuscat pe loc, in tocul usii. Imi amintesc si acuma ca de cate ori ploua tatal baiatului lua o bucata de prelata si mergea in cimitir sa acopere mormantul fiului, sa nu-l ploua…”

One thought on “Dialoguri

Lasă un răspuns

