Ce creste pe garduri?

Am un gard, zid mai exact, acoperit cu iedera. Pe care candva va trebui s-o reducem, bineinteles. Asteptand sa-i vina vremea, i-am cautat intrebuintari, proprietati si altecele. Asa am descoperit ca iedera contine saponina si ca, pe vremuri era folosita la spalarea rufelor (mi-a confirmat vecina mea de 92 de ani ca mama ei spala rufele colorate cu „apa de iedera”!). Am mai descoperit ca se poate face un detergent pentru rufe din ea sau ca se pot pune cateva frunze (circa 15) direct in masina de spalat, intr-un saculet sau soseta si spala asa.

Well, asta cu saculetul mi-a parut foarte pe gustul meu, foarte simpla si-am si testat-o cu o masina de haine de lucru de santier si una de prosoape de bucatarie din care doua miroseau intens a peste.

Concluzie: Rufele din amandoua masinile au iesit perfect curate si mirosind asa cum miroase curatenia – A NIMIC! Petele nu au iesit toate dar alea, fara pretratare nu ies nici cu detergentul din comert. Am vazut ca in masina se formase o idee de spuma. Nu stiu daca din cauza saponidelor sau daca era vreo urma de detergent ramas in masina de la spalarile anterioare, m-as mira pentru ca folosesc foarte putin!

Decizie: sa continui sa folosesc frunzele de iedera, pretratand petele cu o bucata de sapun de casa (asa cum fac de obicei) si adaugand o canuta de otet la limpezire pentru dezinfectare (tot cum fac de obicei).

Pentru parfumare se pot adauga cateva picaturi de ulei esential, eu insa n-o s-o fac pentru ca imi plac rufele care miros a nimic.

Saculetul pentru frunze l-am facut din maneca unei camese, dintr-o singura cusatura.

Sunt INCANTATA de descoperirea asta a mea!

1978894_10204169962593325_559071740587445144_n 67376_10204169961873307_36324517245666645_n

Urmeaza sa ma informez mai mult si sa testez si un detergent de vase din frunze de iedera.

De ce nu sunt amatoare de nuci de spalat indiene? Pentru ca ele vin de departe. Pentru ca acolo, de unde vin, faptul ca noi le cumparam, schimba situatia economica, cererea noastra face ca populatia bastinasa sa aiba acces limitat la ele.

Sursa de informatie: http://www.smarticular.net/efeu-als-biologisches-waschmittel-und-spuelmittel-verwenden/

6 thoughts on “Ce creste pe garduri?

  1. Ce idee buna, avem multa iedera la bloc.
    Eu spal cu nuci, gindeam si eu ca tine, insa sper ca nu-i asa rau, uite, m-am dus sa vad ce scrie pe saculetul meu si ei zic ca locuitorii culeg o data pe an nucile , la fel cum se culeg ciupercile sau afinele salbatice in Europa si ca importul lor are un impact modest dar favorabil asupra economiei locale. Doar si ciupercile din Romania se exporta in Italia fara sa schimbe ceva in echilibrul ecologic din zona. In schimb odata spalate rufele nu miros, dar mie mi se pling ai mei ca dupa o vreme de stat in dulap miros urit. De fapt simt si eu mirosul ala cind aduc uscatorul peste noapte in casa.

    Apreciază

  2. Carmen nu stiu ce sa zic despre detergentul de vase, iedera intr-adevar contine saponina dar este toxica, provoaca greata, varsaturi si diaree Stiu ca aplicatiile de cataplasme cu frunze pe piele au efect anticelulitic, dar nu mai stiu exact procedeul.

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

