Dialoguri

– auzit neintentionat –

Doua signore, amandoua cu probleme de greutate sed pe-o banca. In fata lor nepotul uneia din ele, si el c-un inceput hotarat de rotunjire, incearca sa nu se plictiseasca. La 20 de m de ei doi ciresi plini ochi.

Copilul (5 ani): – „Vreau cirese!”

Signorele: – „Nu sunt bune ciresele, sunt stricate, ia si mananca-ti napolitana!”

Eram in graba altfel sigur as fi luat copilul de mana si m-as fi deplasat cu el spre ciresi.

In orice caz, din dialogul asta scurt am inteles cum se transmite obezitatea. NU genetic😦

15 thoughts on “Dialoguri

  1. saracul copil! o sa le „multumeasca” mai tarziu, daca desigur o sa constientizeze „rotunjirile” lui.
    un ex vazut cu ochii mei, si urmarit la intervalle rare de timp: fata de 6-7 anisori cat avea acu cativa ani, vreo zece, era atenta la ce manca, nu chips, nu sucuri, nu aia, nu aia, ca doar maica-sa, sor-sa mai maricica cu vreo 3 ani, erau deja rotunde bine.bravo ei in gandul meu.dupa ceva timp, tot asa in vizita (mai mult de curtoazie, sotul disperat i-a spus sorei s-ascunda chipsurile si dulciurile ca eu nu vreau sa dau asta copilului meu, sarac ce-o fi spus)(acu nu mai ascunde nimic!)aceeasi fetita se rotunjise binisor si manca cot la cot cu ceilalti. o sa spuneti ca din cand in cand….poate. acolo insa e zilnic!
    mama, avea asa o data sau de doua ori pe an crize de constiinta si-i punea pe toti la regim, in loc sa vada ce-i de facut pe termen lung si eradicat anumite lucruri cu totul!
    asta e.
    mai e problema cu gradinitele, scolile, la gradinite le dadeau bomboane, le-am spus sa dea si bani de dentist alaturi-au luat ca o gluma!, de vreo patru ani cred au inceput sa dea fructe gratis la scoala odata pe saptamana.
    acasa, daca nu-s amandoi parintii la fel, e cam greut. la mine sotul mannaca chipsuri, dulciuri, etc (cateodata mananca pe-ascuns cel mai des nu) si-i mai si cumpara copilului cand merge in magazin desi spune ca nu-s bune dulciurile?!
    eu, mananc rar, si pe ascuns, sa nu dau exemplu rau copilului. scap eu si de povestea asta.
    noroc ca pana sa am in curte, erau pe deal zmeura, mure si mancam amandoi si eu si copilul. acu un an doi, am descoperit cu mare bucurie un cires salbatic, delicios, si-un par, tare bun.
    pan la urma, da obezitatea se transmite-n mare si prin educatie:(

    Apreciază

    1. Aici la scoala in excursii nu este unul fara chips-uri(doar ai mei n-au) si mai mult de jumate au sandviciuri de gata.
      La scoala le-a cerut bomboane ca sa-i invete tabla inmultirii…si la aniversari duci tort, suc si bomboane pentru copiii din clasa. (Ce ciudat in franceza zici bonbons, e exceptie de la regula cu folosirea m-ului inainte de b, prima data am scris si eu bonboane dar ceva nu-mi suna bine)

      Apreciază

  2. da, si pana la urma nici macar nu e vorba strict despre o alegere alimentara – caz in care ciresele SIGUR bat la cur dulciurile – ci despre una comportamentala. Adica decat sa ne ridicam fundurile de pe banca sa mergem 20 de metri mai bine mancam ce-avem in mana… indiferent cat rau ne face… cred ca mesajul face mult mai rau decat dulcele in sine.

    Apreciază

    1. cred c-ai dreptate.e mult mai comod sa mancam ce-i in plasa, decat sa ne miscam. probabil daca pomul era langa ele, n-ar fi reactionat asa.probabil c-asta-i motivul refuzului pan la urma….

      Apreciază

    2. e fix problema de mentalitate si de educatie, si nu zic ca tb sa ai vreun doctorat in nutritie sa stii ce iti face rau sau nu – la job eu raman uimita la cat de multa lume prefera sa manance la cantina decat sa vina cu pachet de acsa, si nu vreau sa aud replica lipsa de timp, sa iti incropesti o salata dimineata nu iti ia mai mult de 5 minute si zic asta din proprie experienta – insa sunt persoane carora cred ca nu le pasa de ce baga in gura, nici chiar in cea a copiilor (sau cel putin asa cred?) – nu-i de mirare ca 90% dintre promotii sunt la asa-zisa mancare – sosuri, cipsuri, semipreparate etc: eu zau ca n-am vazut vreo promotie pe aici la fructe si nu e numai pb Be cred ca e deja globala – pana la urma cred ca cei saraci sunt chiar fericiti, ca parintii n-au bani de biscuiti si ii trimit pe copii sa manance o cireasa din pom

      – insa cred ca tine si de constientizare si apoi de auto-educatie in sensul asta

      – am fost sapt asta la un ev despre nudging si nenea ce tinea prezentarea prezenta diferite modalitati prin care statul danez a reusit sa-si determine cetatenii sa cumpere mai multe legume si fructe – se pare ca au rata fff mare de obezitate si pt ei e deja o problema nationala de sanatate publica – au ajuns ei la concluzia ca informatia nu e suficienta ca sa schimbe comportamente asa ca sau apucat de folosit tactici de persuasiune indirecta🙂

      Apreciază

  3. In Franta s-au schimbat multe la scoli si gradinite fata de acum 10-15 ani: atunci parintii erau rugati sa aduca pachete de biscuiti la gradinita, iar biscuitii(umpluti, cu ciocolata,gem de fructe etc) erau serviti copiilor la gustarea de la 10(cind la 12 mincau deja de prinz), iar la ora 4 li se servea lapte cu acelasi fel de biscuiti.
    Acum nu se mai serveste nimic la gradinita(nici dimineata nici la ora 4) iar la scoala e interzis sa aduca cineva mincare.
    Si fata de Romania nu exista chioscuri cu mincare in curtea sau apropierea scolii.

    Apreciază

    1. in care parte a FR? ca eu nu am vazut niciodata asa ceva. E adevarat ca acum nu mai au nevoie la nimic, problema e ca nu tot timpul mananca ce e la cantina, si cum nu au dreptul sa aiba o gustare la ei sunt zile cand nu mananca mai nimic, si nici asta nu e prea bine ca pleaca saracti la 8 de acasa si ii recuperezi la 5 seara.

      Apreciază

  4. In Romania, la gradinita, copiilor li se da de mincare dimineata la prinz si desert (un fruct sau o prajitura de casa facuta acolo in gradinita, foarte rar o eugenie sau ceva cumparat de gata) la plecare acasa. Meniul pentru fiecare zi este facut de un medic nutritionist. De trei ani n-am vazut nici un copil obez sau cu tendinte spre ingrasare in gradinita si chiar de anul trecut chioscurile din apropierea scolilor n-au voie sa vinda la elevi produse gen cipsuri sau altele daunatoare la fel cum n’are voie nici un magazin sa vinda la copiii sub o anumita virsta tigari sau alcool. Oricum, in Romania parintii sunt foarte interesati de sanatatea copiilor lor, ca or mai fii si citeva cazuri nasoale asta e peste tot in lume nu trebuie sa generalizam.

    Apreciază

Lasă un răspuns

