Dimensiunea portiilor de mancare

Unul din motivele pentru m-am ingrasat a fost faptul ca mancam portii invers proportionale cu necesitatile organismului meu. Adica foarte mare.

Ca sa reusesc sa-mi ating visul – un stil de viata sanatos – mi-am luat informatiile din mai multe izvoare:

1. Doctorul de familie si nutritionisti – de la ei am inteles ca o portie de branza (care este de fapt grasimea laptelui) este de 20 de grame. Adica circa o lingura de branza! Tot de la ei am inteles ca o portie de paste fainoase este de 60-70 de grame pentru mine (1,48 m, activitate fizica moderata la vremea aia) si 100 grame pentru el (1,84, activitate fizica intensa).

2. De la Sascha Walleczek, o nutritionista austriaca, am inteles mesele ideale sunt compuse din: legume in volum cat doi pumni + hidrati de carbon cat 1 pumn + proteine cat suprafa palmei fara degete. La asta ma gandesc de multe ori cand imi pun mancare in farfurie. Am scris mai demult despre Metoda Sascha W., pe vremea cand inca nu descoperisem postul intermitent si ma simteam vinovata ori de cate ori nu mancam nimic la micul dejun sau saream cate o masa. Azi insa, din metoda respectiva am pastrat doar proportiile dintre alimente.🙂

3. Din observarea comportamentului nostru: am vazut de exemplu ca tot ceea ce este pe masa se mananca, indiferent cat de mult as gati. Adica puneam oala pe masa si ne serveam si faceam si bis pentru ca mai era ceva in oala nu pentru ca nu ne-am fi saturat. Am inceput sa calculez mai exact portiile deja din momentul gatirii si nu am mai pus oala pe masa ci am inceput sa pun eu, personal, mancarea pe farfurii. Daca mai ramane ceva in oala si cineva vrea bis trebuie sa astepte pana terminam toti de mancat. Situatia s-a schimbat, acuma ce ramane in oala va fi mancat intr-o zi ulterioara.

4. Am citit in multe locuri ca, la controlul portiilor de mancare, ajuta si dimensiunea farfuriilor. Eu nu folosesc farfurii plate. Folosesc numai din cele de tip „de supa”. O asemenea farfurie, plina cu supa este o portie. Plina cu „felul doi” este inca o portie. Suprafata totala a fundului farfuriei de supa este mult mai redusa decat suprafata totala a unei farfurii plate, gen „pentru felul doi”. In plus de asta, nu schimb farfuriile. Dupa supa se sterge farfuria c-un dumicat de paine, se mananca felul doi, se sterge iar si se mananca, din aceeasi farfurie, salata.

5. Din informatiile si experienta mea cu postul intermitent, am inteles cum am reusit sa ne marim noi insine capacitatea stomacului. Candva, o cina consta din: felul 1, felul 2, fructe cu branza, suc sau apa din belsug. Niciuna din astea nu sunt rele daaaar toate la un loc, largesc stomacul. De aceea chiar si apa, ce nu are calorii deloc, bauta in timpul mesei, se adauga cantitatii de mancare din stomac si il intind. La fel si fructele. Azi bem apa ori cu circa 15 min inainte ori cu circa 30 min dupa masa. La fel si fructele, nu mai fac parte din masa propriu-zisa ci le-am ridicat la rangul de gustare. Incet incet mi s-a restrans stomacul si mi-am dat seama ce ceea ce mancam candva cu titlu de „o masa” azi imi asigura mesele pe cel putin 2 zile.

Voi cum reusiti sa controlati dimensiunile portiilor de mancare?

6 thoughts on “Dimensiunea portiilor de mancare

  1. Asta cu farfuriile adinci am observat si eu si eu: portiile sunt mai mici.
    Noi suntem inca la faza cu toata oala pe masa, dar uneori iau din oala portia pt a 2-a zi , chiar inainte de a o aduce.
    Insa cum remarcam la meniurile tale: eu maninc portii mult mai mari.

    Apreciază

  2. si eu mananc mult mai mult decat tine. Si sunt normoponderala (cand eram subponderala mancam si 2 feluri). Intradevar, trucul cu farfurii mai mici functioneaza, dar si cu un singur fel la masa. Eu gatesc in continuare 3 feluri in acelasi timp, dar pt a avea 2-3 zile.

    Apreciază

  3. si la mine portiile sunt mai mari, insa sunt mai inalta cu vreo 20 de cm…
    si la mine difera si in functie de perioada din luna, daca depun efort intelectual intens spre exemplu eu am tendinta sa mananc mai mult; de asemenea, inainte de menstruatie intotdeauna mananc mai mult, si chiar „prostioare”… corpul, ca-i destept, stie ca vor urma pierderi si incearca cumva sa compenseze pierderea de saruri&co, sa se „aprovizioneze” pentru perioada cu pricina
    incerc sa imi ascult corpul, de vrea mai mult, ii dau mai mult, stiu ca are motive intemeiate sa ceara; daca simt senzatia de satietate, ma opresc, inseamna ca am mancat suficient
    eu sunt de parere ca nu doar portiile mari duc la ingrasare, ci un rol imp joaca si asocierile nefericite de la aceiasi masa, fructele mancate pe post de desert etc…..

    Apreciază

  4. Nu ma gindisem la inaltime, si eu tot cu 20 cm mai inalta, poate de-aia nu ma ingras cu portiile mele.
    Cred ceea ce se spune cum ca fiecare avem o greutate de baza, pe care organismul o mentine f usor, poti sa o scazi, dar cu mari eforturi si de regula nu pe termen indelungat( la Carmen e diferit, ca si-a schimbat complet stilul de viata). Eu am o greutate constanta de citiva ani , chiar daca maninc o perioada mai mult sau in alta mai putin, corpul revine la greutatea asta. Nici n-am variatii de greutate mai mari de 1-2 kg. N-am facut cure de slabire, am slabit doar cind am tinut un regim raw, 6 kg in 3-4 luni, dar le-am pus incet la loc si tot la greutatea asta „de croaziera” am ajuns.

    Apreciază

Lasă un răspuns

