Mananca-ti stocul de alimente (II)

Am scris AICI despre faptul ca am inceput sa ne consumam intensiv proviziile din frigider, congelator, camara pentru a economisi bani si pentru a avea mai putine lucruri de mutat cand ne-a veni randul sa o facem.

Am folosit alimentele cat de creativ am putut, de exemplu niste foi pentru lasagna le-am maruntit si le-am fiert in supa, ca si taitei.

supa

Proviziile sunt, la ora actuala, aproape consumate. Mai am:

– in congelator niste dovlecei razuiti, un pic de carne, de peste si niste fasole fiarta

– in frigider mai am niste borcane ce asteapta sa fie consumate (n-o sa le las mult sa astepte!) si oalele cu supa si cu resturile de felul doi

– in camara mai am putine, un pic de cuscus, de macaroane, o punguta cu naut si inca unele-altele, toate in cantitati foarte reduse. Nu mai am zahar, orez de nici un fel si nici faini

– in beci mai asteapta ziua de apoi niste sticlute de sirop, borcane de marmelada si vreo 2-3 de chutney

De acum incolo planificarea meniului o sa devina din ce in ce mai interesanta pentru ca, doar o data mutati in casa noua, am de gand sa refac proviziile, aducand unele schimbari, ca de exemplu:

# paste fainoase sa iau doar integrale

# sa ma axez mult mai mult de fasole si naut si alte alimente autohtone, sa ma scuze quinoa si alte chestii exotice dar eu prefer sa nu le folosesc

# sa fiu mult mai organizata cu depozitarea. De exemplu am 3 sertare la congelator si vreau sa dedic cate unul fiecarei categorii alimentare: 1. carne, 2. legume, 3. paine si mancaruri gata preparate congelate

# sa fac mult mai putine dulceturi si siropuri

Ce am invatat din aventura asta a stocului alimentar?

Am invatat ca avem provizii mult mai mari decat credem. Serios. La inceput am zis ca nah, o luna, maximum doua si terminam stocul. Dar il tot mancam din noiembrie si sigur mai pot intinde vreo 3 saptamani de el!

Am invatat ca, prin consumarea stocului de alimente se pot reduce chestuielile alimentare. In luna februarie am cheltuit pentru maancare+igiena pentru doi adulti, doi caini si 7 pisici EUR 151,00. Stiu ca mai sunt 3 zile pana la sfarsitul lunii dar nu prevad nici un fel de cheltuiala in acest sens. Daca vine cineva la cafea si vrea zahar mai am cateva pliculete luate ca suvernir din croaziera.

Pe langa aspectul fizic si financiar al povestii, mai exista unul, cel emotional. Pana in urma cu cativa ani nu suportam sa vad frigiderul aproape gol (ramasita de trauma de pe vremea dictaturii cred). Acuma insa sunt foarte relaxata pentru ca am invatat ca si atunci cand camara PARE goala, se mai poate manca din ea pentru o buna bucata de vreme.

Pe langa reorganizarea proviziile in casa noua, planuiesc sa incep si un alt mod de a gestiona alimentele. Adica sa merg la cumparaturi doar de 2 ori pe luna si apoi, cinestie, poate chiar doar o data pe luna? Sa fac exceptie doar pentru legumele proaspete care nu se conserva timp indelungat. Si, in plus de asta, pentru a economisi gaz si bani, vreau sa-mi schimb modul de a gati asa ca acuma sunt in cautare de retete care se pot congela si apoi pune direct in cuptorul mic. Pentru asta insa trebuie sa ma informez mai mult si sa investesc in doua vase mici in care sa inghet mancarea ca sa ia forma vasului, astfel incat atunci cand o scot de la congelator, sa se potriveasca exact una cu alta.

In concluzie, a fost si continua sa fie foarte distractiva planificarea asta in functie de ceea ce am la dispozitie nu in functie de oferta magazinelor.🙂

12 thoughts on “Mananca-ti stocul de alimente (II)

  1. eu am gatat stocurile de la inceputul lui febr. Nici nu am avut multe.
    Eu recomand stocurile sa fie facute cu produse de vara care mai incolo sunt f. scumpe, dar si ce nu se mia gaseste. Sa imi zici cum usuci urzici – in cateva sapt.vine sezonul lor.

    Apreciază

  2. Am râs când am văzut că și tu folosești foi de lasagna rupte în supă. Credeam că numai eu fac așa ceva. Mereu rămân cu două sau trei foi în cutie și le folosesc în loc de tăiței.
    La mine februarie e luna în care consum stocul, din simplul motiv că în martie apar verdețurile și chiar nu mă mai interesează să consum fasole verde pusă în vară de ex. Am congelat multe fructe de pădure, legume prea puțin, așa că la congelator nu mai am mare lucru: puțină cătină, coacăze, niște caise de grădină din care îi mai fac celui mic piure, o pungă începută de mazăre verde, o pungă de pește în sertarul de carne.
    Dar mai am ceva provizi de alimente greu perisabile: linte, fasole, mei, făinuri… Dar astea le gătesc treptat, nu-i grabă. Plus legume crude și fructe, semințe și nuci.

    Macaroane cumpăr integrale de câțiva ani, cu mici excepții dacă găsesc ceva ce-mi place și îi rafinat. De ex mai iau foarte rar tăiței de orez că-mi plac cu legume, ăștia sunt rafinați. Nu știu cum e în Italia, dar aici găsești alimente integrale la preț bun. Eu le cumpăr din unele magazine la preț foarte convenabil (deși multă lume zice că cele integrale sunt mai scumpe decât cele rafinate…). Foile de lasagna integrale le găsesc chiar mai ieftine decât cele din făină albă. Cannelloni la fel.

    Quinoa boabe n-am cumpărat niciodată și nici nu mă tentează. Am descoperit alimente autohtone care se găteau în alte timpuri cum e hrișca (mie-mi place mult, la fel și copiilor), meiul, lintea roșie… tare rău îmi pare că nici părinții mei, nici bunicii nu găteau așa ceva

    Noi mergem săptămânal în piață pentru legume și fructe, vara chiar de două ori pe săpt. Fructele de vară sunt tare bune, cumpărăm f. multe și se termină repede. În hipermarket ajungem foarte rar. N-am mai fost de anul trecut.

    Scuze pentru comentariul foarte lung! E scris pe bucățele.

    Apreciat de 1 persoană

    1. Problema cu lasagna este ca mie nu imi place dar o fac o data pe an, la cererea expresa a colegului de camera. Si atunci raman multe foi in plus si, de data asta nu le-am mai dat altcuiva, le-am maruntit in supa. N-o fost rele.
      Apoi, problema cu pastele integrale este ca daca avem invitati la masa, majoritatea stramba din nas si unii le refuza. Noa asa ca o sa tin o cutie – doua de paste din faina alba in stoc, pentru asemenea evenimente.

      Apreciat de 1 persoană

      1. Nouă ne place lasagna, dar fac numai cu spanac. Cu sos de carne am pregătit în urmă cu câțiva ani când nu mă prea interesa cum combin alimentele… Și nu ne-a plăcut așa mult. Dar spanac am mai mereu la congelator.
        Sunt și paste din griș de grâu dur care n-au gust atât de pronunțat ca cele din grâu integral, spelta sau secară…

        Apreciază

    2. nu inteleg partea cu „rafinati” de la taiteii din orez, daca ai putea sa detaliezi, te rog
      dupa cunostintele mele de nutritie, pastele, inclusiv taiteii, din orez, sunt mult mai sanatoase decat cele din cerelale…..

      Apreciază

      1. Păi orezul e tot cereală.🙂 Poate te-ai referit la faptul că pastele fără gluten (cum sunt și tăițeii de orez) sunt mai sănătoase decât cele cu gluten (paste de gâu/spelta/secară/orz)… Și sunt complet de acord.
        Există tăiței rafinați (din orez alb, adică rafinat) și tăiței integrali (din orez brun/integral). Eu cumpăr (foarte rar de altfel) din orez alb pentru că se găsesc mai ușor în magazinele din cartier în care merg, fierb mai repede, sunt mai ieftini și îmi plac mai mult. Deși celelalte paste le prefer integrale.
        Tăițeii din orez integral sunt mai scumpi decât pastele cu gluten integrale…
        Mai cumpăr paste din porumb, pentru copilul mic în special. Nu-i dau încă alimente cu gluten.
        Dacă ești din București, găsești în Dm paste din orez sau din porumb. Și în alte magazine naturiste.

        Apreciază

      2. mersi Adelina, am priceput acum la ce te refereai🙂 si da, la cerealele cu gluten ma refeream🙂
        nu mai stau in Buc, eu cumpar din astea din orez de la magazinele chinezesti de pe aici, insa ma uit cu atentie sa fie doar din orez, nu cu 30% orez si alte fainuri adaugate and stuff

        Apreciază

  3. si eu merg rar la supermarket, maxim 1 data pe luna, asa ca imni fac stocuri pt o luna,maxim 1 luna juma. Legume si fructe insa…din belsug.
    Hrisca cum o gatiti? Lintea si nautul si la mine au devenit puternice, fac supa sau garnitura, sau componenta in salate (si evident, hummus)

    Apreciază

  4. Hrișca eu o fierb în apă și o mâncăm așa boabe cu fructe. Uite aici o idee:
    http://zbor-catre-vis.blogspot.ro/2015/01/hrisca-cu-fructe.html

    Merge și niște miere dacă preferi mai dulce. Sau fiartă în lapte de vacă sau vegetal, ce preferi. Sau simplă, pe post de garnitură. Sau pusă în supă, se combină bine cu leguminoasele. Ciorbă de fasole și pui și un pumn de hrișcă fiartă separat… În salate… O să mai pun rețete.
    Când o fierbi să amesteci mai rar, altfel se terciuiește.
    Hrișca e de două feluri: maro (e coaptă și se numește kasha) și verzulie (asta-i crudă parcă). Eu cumpăr hrișcă coaptă, fierbe foarte repede. Are o aromă specifică, soțului nu-i place.🙂

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Kasha

    Apreciază

  5. Hrișca eu o fierb în apă și o mâncăm așa boabe cu fructe. Uite aici o idee:

    http://zbor-catre-vis.blogspot.ro/2015/01/hrisca-cu-fructe.html

    Merge și niște miere dacă preferi mai dulce. Sau fiartă în lapte de vacă sau vegetal, ce preferi. Sau simplă, pe post de garnitură. Sau pusă în supă, se combină bine cu leguminoasele. Ciorbă de fasole și pui și un pumn de hrișcă fiartă separat… În salate… O să mai pun rețete.
    Când o fierbi să amesteci mai rar, altfel se terciuiește.
    Hrișca e de două feluri: maro (e coaptă și se numește kasha) și verzulie (asta-i crudă parcă). Eu cumpăr hrișcă coaptă, fierbe foarte repede. Are o aromă specifică, soțului nu-i place.🙂

    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Kasha

    Dacă apare de 2 ori comentariul, să ștergi unul. Mi s-a blocat laptopul.

    Apreciază

Lasă un răspuns

