Azi ma despart de prietena mea cea mai buna

Da, azi, dupa circa 40 de ani de cand ne stim, am decis sa rup relatia cu ea. De ce? Pentru ca lucrurile intre noi nu mai merg asa cum ar trebui.

De cine vorbesc? O stiti sigur, e prietena cu multe dintre noi.

Da, da, numele ei e Frica!

Eu am cunoscut-o din frageda pruncie. De fapt, daca intrebati pe cineva ce fel de copil am fost, o sa va spuna sigur c-am fost unul fricos, cu tot arsenalul de caracteristici: plangacios, smiorcait, timid, rusinos etc.

In adolescenta relatia mea cu Frica s-a intarit, temerile s-au inmultit insa, adevarata dimensiune a relatiei mele cu Frica am atins-o la maturitate cand fricilor sociale li s-au adaugat si cele existentiale. Deci ne cunoastem bine eu si ea! Ne-am tinut Companie una alteia vreme de patru decenii. Mana-n mana am mers pe drumul vietii eu si ea.

Azi insa ma ridic in picioare si zic HOU! I want out! De azi drumurile ni se despart pentru totdeauna!

Asa ca azi ma despart de:

1. Frica de a face greseli atunci cand scriu/vorbesc. Am crescut cu ideea ca un vocabular solid si o gramatica impecabila sunt semn clar de inteligenta. Well, depinde. Ma uit la tanara generatie ce scrie cu X si y in cele mai neasteptate locuri, ce te intreaba scurt si coincis c/f? si-mi dau seama ca desi ii doare-n cot de semnele de punctuatie, diferenta intre generatia lor si a noastra e de alt gen. Lor nu le mai baga nimeni pumnul asa de usor in gura pentru ca nu-s fixati sa dezlege dilema lui „cati de i” ci stau drepti pentru ideile lor. Vocabularul si gramatica sunt ca si hartia de impachetat cadouri: faina dar important e ce se afla sub ea. Ach da, aceeasi stapanire decisa a gramaticii limbii romane este considerata, in anumite cercuri, dovada de patriotism. O fi. Nu stiu insa daca toti cei ce au luptat (ma refer pe front, cu arme de piu piu) vreodata pentru neamul asta au fost si la curent cu fineturile gramaticale ale vremii.

2. Frica de a nu fi indeajuns de inalta si de frumoasa. Ok, corpul meu, asa mini cum e el, isi face din plin datoria: ma tine in viata! Cum as putea sa ma plang ca am picioarele scurte cand sunt sanatoase amandoua si ma duc de la A la Z fara Probleme? Cum as putea sa ma plang ca am curul mare cand de fapt functiunea lui nu e sa stea-n vitrina ci sa ma tina in siguranta pe scaun si pe wc? Am nasul labartat? So what? Tre’ sa respir si sa miros cu el nu sa merg la concursuri gen „Best Nose of the Year!”

3. Frica de a nu spune / face ceea ce trebuie. E inevitabil. Erare humanum est. Important este insa sa:

a) constientizez si admit ceea ce am spus/facut

b) sa repar daca se poate

c) sa invat din experienta respectiva

d) sa nu exagerez sau minimizez

la urma urmei nu moare nimeni daca spun/fac eu o prostie.

4. Frica de saracie. Da, adio si te las cu bine. Pentru ca nu stiu eu ce mi-e destinat de sus. Daca Universul va decide ca trebuie sa mai invat ceva din saracie, a mea va fi. Pot sa iau masuri: sa invat sa traiesc cu putin, sa pun de-oparte, sa-mi fac partea mea adica. Restul insa nu mai tine de mine.

5. Frica de boala si de moarte. La fel ca-n cazul saraciei, imi fac partea mea: mananc sanatos, ma misc, nu fumez/beau. Asta insa nu previne evenimente ca accidente de exemplu. Orice a fi insa sigur m-oi descurca eu cand le-a veni vremea. Moartea insa n-am cum o preveni. Ca ma tem sau nu, datele ecuatiei raman aceleasi. Asa ca decid sa nu gandesc la asta azi ci sa las problema pentru a fi rezolvata in ultimele Momente de viata.

6. Frica de a ma ingrasa. Cata vreme nu ma mint pe mine insami si stiu ca nemancat + exercitii fizice = neingrasat totul e clar. Metabolismul meu o fi el mai lent dar si eu is indeajuns de capoasa sa-l imping din spate.

7. Frica de a nu avea prieteni. Da, prieteniile adevarate nu sunt cele fara conflicte ci cele in care conflictele se rezolva in mod constructiv. Adica fiecare-si invata lectia si se merge mai departe. Impreuna. Prieteniile nu le poti tine, nu le poti manipula. Ele exista cata vreme reusesti sa ramai tu insuti.

8. Frica de a conduce. O lume intreaga conduce Masina. Multi dintre cei ce-o fac nu-s mai destepti sau mai coordonati decat mine. Da, s-ar putea sa busesc Masina si asta sa coste bani. So what?

9. Frica de a nu fi indeajuns de bine imbracata. Hainele trebuie sa fie curate si sa imi tina de cald. Si din astea am un dulap intreg

10. Frica de a nu fi placuta de altii. Ok, asta e una reala. Avand in vedere insa ca nici mie nu imi place de toti, consider ca suntem chit daca nici eu nu plac tuturor.

Asa ca draga Frica, multumesc pentru tot ce ai facut pentru mine de-a lungul anilor. Mi-ai tinut Companie, m-ai tinut ocupata, pentru ca-s generoasa te las chiar sa crezi ca m-ai tinut in viata in anumite situatii. De azi insa n-o sa ne mai vedem, chiar dac-o sa te intalnesc pe strada o sa ma prefac ca nu te cunosc, ca nu te-.am vazut niciodata.

Si te-ai dus dulce minune…. si-a murit iubirea noastra. Punct.

PS De te mai prind vreodata pe strada mea jur ca te calc cu Masina!!!!!

21 thoughts on “Azi ma despart de prietena mea cea mai buna

  1. Toate punctele imi plac la nebunie! De punctul 8 sunt mandra! Mergem si inainte si inapoi..si la stanga si la dreapta! Si daca vrei..te invat sa smulgi spoilerul si sa il pui la loc! Am experienta bugata! Te iubesc si diseara te strang in brate!

    Apreciază

  2. Am citit despre frica de gramatica si mi s-a zburlit parul, nici nu am mai citit ce ai scris dupa….Si nu, nu sunt de accord cu frica de gramatica, una e sa vorbesti in „slang”, ceea ce fac adolescentii de azi, alta e sa depasesti varsta si sa stii sa te exprimi corect gramatical. Eu personal am renuntat sa citesc bloguri unde proprietarul se incapataneaza sa nu foloseasca corect gramatica elementara, sory, dar anii de studiu si nivelul academic nu imi permit sa fiu atat de toleranta; da, accept greselile (pentru ca sunt omenesti) de la cei de la care nu am pretentii, sau de la cei care nu au contact zilnic cu limba in cauza, insa nu si de la cineva care a fost educat in limba respectiva si pe care considera ca o foloseste la ‘native level’. So, nu, atat timp cat stii ca faci greseli, ele se pot remedia, nu cred ca au nicio legatura cu frica….
    Sper sa nu te supere comentariul meu un pic mai dur, insa sincera sa fiu ma zgarie pe ochi si creier cand vad greseli gramaticale elementare, care ar putea fi evitate daca ar exista un minim de interes de a vorbi si scrie corect.

    Apreciază

    1. iulia nu ma supara comentariul tau, din contra, ma bucura. Si ma bucura si sa fiu corectata🙂 Consider exprimarea corecta dpdv gramatical importanta pentru cultura mea generala dar in nici un caz nu un barometru al calitatii conversatiei. Adica pana la urma conteaza ce spunem mai mult decat in ce cuvinte imbracam continutul🙂

      Apreciază

      1. ioi zici ca sunt Gica contra azi ….:) Ca sa nu zic iar ca nu sunt de acord cu tine, zic ca din experienta mea, cei care se exprimau corect aveau si lucruri faine de zis si mai ales era interesant si usor sa ii urmaresc; n-as putea zice acelasi lucru despre cealalta categorie…..
        dar am inteles ideea din spatele fricii asteaia, ideea e sa te simti tu ok de cum vb/te exprimi etc si sa nu iti fie frica de cum ai putea fi etichetata, adicatelea un „je m’en fou” cum ar zice francezul
        imbratisez cu drag
        ps – am citit si tot art🙂

        Apreciază

      2. Eu te inteleg. Adica ma deranjeaza f tare o persoana care face greseli(dar nu includ aici greselile din graba sau neatentie) si asta ma face sa imi fac o parerea proasta despre ea(rusine mie!). Pe de alta parte mi-e frica sa nu cumva sa ma exprim eu insami gresit.
        Nu-mi plac nici persoanele (romani care traiesc in Romania) care folosesc tot felul de cuvinte si expresii in engleza: oare asa saraca e limba romana incit nu exista echivalentul acestor expresii? Ii admir pe francezi, care au echivalentul frantuzesc al multor cuvinte in engleza(folosite mai ales in informatica).
        Fiul meu a avut anul trecut o proba de romana in cadrul concursurilor pe care le-a dat pentru facultate. Era proba facultativa pentru a 3-a limba vorbita. A avut de comentat un text tehnic(in romana), iar textul era prost scris, cu greseli, in plus cel putin unul din 10 cuvinte era in engleza. Ciudata alegere de text(era un articol dintr-un ziar). La bac fusese mai bine: era un text din Eliade.
        Apropo de greseli: au aparut mai nou tot felul de expresii bizare, gen „arata intr-un mare fel”, pentru mine suna aiurea.

        Apreciază

  3. Foarte interesant si adevarat pentru mine!10 e preferatul meu:). La punctul 1 cred ca e despartirea de acea frica de a nu fi judecati cand in scrierile noastre apare vreun i in plus sau in minus…

    Apreciază

      1. Eu cind am reinceput sa conduc , cel mai bine mi-a fost singura: cu sotul linga mine eram prea stresata. Si am inceput de la drumuri mici, bine nici acum nu conduc mai departe de 30km.
        Tin minte ca asa de frica mi-era sa intru pe autostrada, ca luam drumuri ocolitoare cind se putea.
        Si vorbeam singura ca sa imi fac curaj, asta ma ajuta mult.
        Masina mea e una de mina a 2-a si e frecata de mine cam peste tot( de stilpi, garduri, borduri etc…dar nu de alte masini) , asa ca nu mi-e frica nici daca o mai lovesc cite putin(desi in ziua de azi nu prea se mai intimpla).

        Apreciază

  4. 🙂 multe din fricile acestea le cunosc si duc cu mine de cand ma stiu, de prin clasa a cincea. Pentru mine e foarte dificil sa ma despart de ele, mi-ar zgudui felul de a fi din temelii. Imi place ca ai venit si cu solutiile. Pe unele(solutii) le cunosc cu creierul si mai pot scrie cate o lista, dar miezul nu-mi valideaza nici macar una din solutii, atat de mult s-a obisnuit cu frica. Asa ca am invatat sa-mi accept fricile, sa nu ma mai judec aspru si sa ma privesc cu ingaduinta. Da, imi este frica de o multime de lucruri, si ce daca? La altele sunt curajoasa. Cred intr-un fel ca zona de confort inc are stau in anumite privinte imi da un echilibru pentru a fi curajoasa si a face schimbari paote dramatice in altele:). Te imbratisez fata curajoasa:*

    Apreciază

    1. Da, asta si este formula ideala, sa ne acceptam asa cum suntem, inclusiv fricile sau alte defecte de frumusete. Uneori insa mie personal mi se acreste de atatea frici si atunci le iau de guler si le tzap pe us’-afara.🙂

      Apreciază

Lasă un răspuns

