Bugetul de vara

Am facut ieri o scurta analiza a cheltuielilor pe mai/iunie si am constatat urmatoarele:

– suntem (mult) sub buget la alimente. Asta s-ar explica si prin faptul ca gradina a inceput sa produca. Avem o planta de dovlecel care da aproape zilnic cate unul. Ar mai fi poate faptul ca, alcatuind un plan de alimentatie aproape saptamanal, am o viziune mult mai clara a resurselor existente deja in casa si de aceea cumparatul spontan s-a eliminat ca de la sine.

– rubrica de „distractii” parca s-a ingrosat un pic, situatie normala pentru inceputul verii. Iesim mai mult si fiecare iesire costa chiar daca numai banii de parcare.

– rubrica „doctori/medicamente” s-a ingrosat si ea. Am constatat cu ceva ani in urma ca e mai bine sa facem analizele de prevenire vara. Timpul de asteptare este mai scurt etc. Am constatat ca oamenii prefera sa-si faca iarna analizele si controalele asa ca vara este totul mai aerisit.

– sistemul de plicturi pentru facturile ce acopera perioade de timp mai lungi de 1 luna functioneaza atat de bine incat l-am declarat adoptat pe viata. Am scris despre asta aici: https://simplitaly.wordpress.com/2014/02/01/organizarea-practica-a-bugetului-carmen/ , pe scurt ideea consta in a aproxima si rotunji valoarea facturilor trimestriale sau anuale. De exemplu asigurarea masinii se factureaza o data pe an, cu EUR 500. Acesti EUR 500 i-am impartit la 12, am rotunjit in sus pentru a acoperi si alte cheltuieli minore legate de masina (vigneta de exemplu). Am luat un plic si am scris pe el „ASIGURARE MASINA”. Lunar depunem in plicul respectiv EUR 50 astfel incat atunci cand este de platit factura banii sa fie deja la dispozitie. Sistemul asta mi-a redus foarte mult stresul creat de sumele surpriza sau de lunile in care vin in acelasi timp mai multe facturi grele. Plus ca se reguleaza singur, in cazul curentului de exemplu, care se factureaza o data la doua luni, in lunile de vara consumam mai putin decat punem in plic, diferenta ramane insa pentru a acoperi facturile de iarna cand facturile pot depasi putin suma alocata.

Tras linie si socotit, faptul ca am decis sa notam cheltuielile, sa facem o analiza a intrarilor si iesirilor si sa ne construim un buget a fost una din cele mai benefice decizii ce le-am luat in viata mea.

Sigur ca, lipsindu-mi orice fel de educatie financiara, a fost nevoie sa cad ca sa ma pot ridica si asta s-a intamplat prin noiembrie anul trecut cand veniturile ni s-au redus substantial si facturile au continuat sa vina oricum. E bine si asa, ma bucur ca am inteles finalmente ce este si cu ce se mananca finantele personale.

Notez aici doua articole foarte interesante despre finantele personale:

Copiii și economisirea

si

Succesul văzut ca o sumă a ritualurilor zilnice

Lasă un răspuns

