Curs de organizare a bugetului – faza IV

si ultima teoretica a auto(cursului). Am citit aici: http://economisim.info/2013/06/11/7-lucruri-care-ne-pot-da-bugetul-peste-cap/ cam care ar fi unele posibile capcane, sunt convinsa insa ca o sa fac propriile-mi greseli.

Iulia enumera posibile erori:
1. Bugetul prea strâns. Mai ales la început, să-ți propui să schimbi dramatic modul de viață, e o încercare care nu poate fi decât sortită eșecului. Pași mărunți, vă mai amintiți? Fiți indulgenți, mai ales inițial, iar pe urmă vedeți voi unde merge și unde nu să tăiați în continuare.

In prima luna o sa notez doar si o sa observ. Apoi om mai vedea…

2. Bugetul nu includea lucruri importante pentru unul dintre noi sau pentru amândoi, care nu erau neapărat nevoi, însă la care țineam. Rezultat imediat = frustrare. Rezultat pe termen mai lung = dorința de a renunța. Unul dintre motivele pentru care avem un buget este exact acesta: să învățăm să facem loc și lucrurilor la care visăm. Efectuând, evident, corecțiile necesare prin alte zone.

Inca nu reusesc sa imi dau seama care ar putea fi in cazul meu asemenea nevoi… nu neaparat pentru ca nu le-am avea ci pentru ca (cred eu) am prevazut bugetul cu destule rubrici…

3. Includerea anumitor dorințe care de fapt nu sunt nici nevoi și nici cine știe ce vise. Are directă legătură cu punctul 2 de mai sus. Pentru a împlini lucruri cu adevărat importante trebuie să învățăm și să renunțăm. În timp, se creează un echilibru, să nu vă temeți nicio secundă de asta.

OK!

4. Cumpărăturile impulsive. Aici ne ajută mult niște reguli, despre care iarăși am vorbit. Mai știți? Minim 30 de secunde pentru cumpărăturile mici, sau 30 de zile pentru cele mai mari… Dacă tot ne dorim acele lucruri, putem să le cumpărăm. În cazul lucrurilor mari, avem chiar timpul necesar pentru a le include în buget.

Sunt foarte rare in cazul nostru, cel putin asa vad eu situatia la ora actuala. Ma astept insa la surprize…

5. Neincluderea cheltuielilor pentru… distracție. Nu sunt cheltuieli zilnice și nici cumpărături de supermarket, însă sunt suficient de importante în economia unui buget încât să își aibă rolul lor. Eu la început nu le-am inclus, dezamăgită fiind că în final tot trăgeam din diverse alte zone, și niciuna nu ajungea cu bine la salariu.

Da, aici e buba in cazul nostru, calatorim mult si iesim mult. O sa continuam s-o facem insa poate mai calculat, sper eu.

6. Un buget prea stufos. Poate că sunt persoane cărora le este ușor și cu un buget cu multe liniuțe, dar la mine dacă depășește 5 rubrici deja mă sperii. Poate și de asta nu am inclus de la început acel buget pentru micile ieșiri. Eu mă rezum la cât mai puține domenii și îmi e mult mai simplu așa. Merg pe ideea de buget pentru casă și transport (chirie/întreținere/telefon etc), economii (rezerve/vacanțe/casă), buget de mâncare/igienă, buget pentru haine, și un buget săptămânal în care intră banii zilnici + cei de ieșiri + alte lucruri.

Eu cred ca al meu este mediu, nici stufos nici defrisat, sigur ca numai practica o sa ma invete mai departe.

7. Rezerve prea mici. Important e să pleci de undeva, dar la fel de important este să ai niște rezerve care să îți permită să acoperi niște cheltuieli la care nu te așteptai. Vorbesc într-una despre aceste rezerve pentru că mi se par esențiale pentru orice gospodărie.

In cazul nostru exista un fond trainic de rezerva la care insa nu s-a mai „cotizat” de ceva vreme. Si asta as dori sa reusesc sa schimb incet cu ajutorul bugetului lunar astfel incat la sfarsit de luna sa canalizam bani si spre fondul respectiv.

–––

Am citit azi articolul asta: https://www.mint.com/blog/goals/5-financial-habits-that-will-change-your-life-0114/ referitor la finantele personale si mi-a atras atentia urmatorul sfat:

Learn Daily
Build learning into your daily routine. That may mean spending 15 minutes every day reading a book about finance or your career or a side business.

It could mean following blogs relevant to finances or your chosen career.

Successful finances and building wealth are about more than spending less than you earn and saving for a rainy day.

You need to learn how money works, and have a good grasp of the fundamentals if you want to turn your money into long-term wealth.

– Invata zilnic
Incorporeaza invatatul in rutina zilnica. Asta ar putea insemna sa aloci 15 minute in fiecare zi cititului de carti despre finante, cariera sau afaceri.

Ar putea insemna sa urmareste bloguri referitoare la finante sau la cariera aleasa de tine.

Finante de succes si cladirea unei bunastari nu inseamna doar sa cheltuiesti mai putin decat castigi pentru a economisi pentru vremuri grele.

Ai nevoie sa inveti cum functioneaza banii, sa ai o idee clara despre baze daca doresti sa iti transformi banii intr-o bunastare pe termen lung.–

Cred ca de fapt asta este cheia succesului, sa invatam continuu. Vorbeam cu o prietena specializata in psiho-sociologie si ea spunea ca saracia naste doar saracie. Ca daca provii dintr-un mediu sarac esti programat sa fi sarac toata viata. Nu pentru ca ti-ar lipsi resursele ci pentru ca iti lipseste educatia in cum sa le gestionezi! Ori invatatul asta zilnic asta poate sa faca, sa anuleze o programare sociala si familiala si s-o inlocuiasca cu una mai „pozitiva”.

Si sigur ca inclusiv informatia, ca resursa, nu este accesibila anumitor paturi sociale din pacate, si asta duce la ceea ce spunea prietena mea – la perpetuarea unui anumit mod de viata…

Pentru noi, astialalti insa, cei situati pe partea mai inseninata a vietii, cei ce avem conectie la internet si stim sa citim, exista carti, bloguri scrise de deschizatori de drum ca si Iulia de la economisim.info care ne pot invata sa folosim la maxim puterea propriilor bani, indiferent ca avem la dispozitie 3 lei sau 3.000 de euro.

4 thoughts on “Curs de organizare a bugetului – faza IV

  1. de ce „din pacate”?😦 Este o directie de studiu foarte interesanta si frumoasa. Inveti despre tine si despre oameni si despre cum sa ajuti in mod eficient… candva sigur o sa se arate o oportunitate de job frumoasa, o sa vezi…🙂

    Apreciază

  2. Pentru că nu asta mi-am dorit, am fost forţată de împrejurări… Au fost totuşi şi materii frumoase, destule. Mă gândesc uneori că dacă nu ajungeam în acel oraş, la acea specializare, nu-mi cunoşteam soţul… Cursul vieţii ar fi fost altul. Unele lucruri chiar se întâmplă cu un scop.

    Am lucrat în domeniu, dar f. puţin, 1 an. E greu să excelezi în acest domeniu şi chiar să găseşti un job, mai ales că specializarea mea e mai mult pe sociologie. Tb.să ştii f. bine programe statistice (pe calc.) şi de la an la an apar alte versiuni… Am cam rămas în urmă.
    Mă reprofilez.🙂 Dar deocamdată sunt nevoită să mai stau acasă, deşi mi-e dor să merg la lucru…

    Apreciază

Lasă un răspuns

