Mancam rau cand mancam bine?

Aud destul de des oameni in jurul meu zicand c-au mancat bine si ma uit la blide si-mi dau seama c-am mancat mult atunci cand zicem c-am mancat bine. De cand s-a inventat expresia respectiva vremurile s-au schimbat. Candva „bine” era mult, azi „bine” e putin si cu valoare nutritiva ridicata.

Am profitat de faptul ca avem un diabetic in familie si m-am inscris la un curs de nutritie la spital. Ceea ce invat la curs se aplica si oamenilor sanatosi, populatiei in general, singura diferenta mare in cazul diabeticilor este ca ei nu au voie sa se atinga de dulciuri. In rest toate recomandarile ce se fac pentru ei sunt juste si se aplica si persoanelor ne-diabetice.

Incerc sa notez aici cateva din chestiunile despre care s-a discutat ieri pentru ca desi multe le stim, e bine sa ne reimprospatam memoria.

– un truc pentru a reduce consumul de sare (rau pentru tensiune) este de a folosi mai intens ierburile aromatice. Ajunsa acasa m-am si executat si am indesat pe gatul sticlei de ulei de masline o foaie de dafin, 1 crenguta de estragon, un pic de cimbrisor si de oregano proaspete si un ardei iute minuscul. Adaugand un plus de aroma mancarii sarea (re)devine mineral, inceteaza sa mai fie condiment.

– Nu exista branza light asa ca se recomanda a se consuma de doua ori pe saptamana, cu precautie. Cea mai slaba este ricotta cu 15 g de grasime la 100 de grame de produs.

– Uleiul ideal pentru prajit diverse este uleiul de arahide care are un punct de ardere foarte inalt. Si cel de ulei de masine extra virgin a zis ea – chestie de care eu nu stiu ce sa cred, in Germania si Austria se zice ca daca incalzesti prea tare uleiul de masline devine nedigerabil… cati nutritionisti atatea pareri. Oricum eu evit prajirea in baie de ulei. Chiftelele le prajesc in cuptor, la ouale ochiuri sau la chiftelele plate pensulez ulei pe suprafata tigaii, cartofii pai i-am inlocuit cu cartofi la cuptor cu rozmarin.

– produsele congelate sunt ok si de cele mai multe ori mai proaspete decat legumele ce le cumparam in magazin. De ex. pestele se congeleaza direct pe vapor, legumele conform legislatiei trebuie sa fie in X ore de pe camp in pungi etc. Deci sa go for it!

– Fructele de mare se recomanda a se consuma cu precautie de catre persoanele cu colesterol ridicat.

– Pestele sa se consume de minim patru ori pe saptamana. Carnea rosie de max. 2 ori si cea alba de max. 4 ori.

– Indulcitorii de sinteza ne fac rau, mai bine ne tinem departe de ei.

– Gustul se antreneaza. Consumul excesiv de sare si zahar tin de obisnuinte.

– Alcoolul ingrasa cel mai tare cu 7 calorii pe gram (daca ma uit la persoanele ce sufera de alcoolism ma indoiesc)

– Circumferinta taliei trebuie sa fie la barbati < 102 cm si la femei < 88 cm. Greutatea ideala se calculeaza cu un calculator de BMI

– Ni s-a recomandat site-ul unde sunt descrise liniile directive pentru o alimentatie italiana sanatoasa: http://www.infn.it/cpo/attivita/salute/sana_alim.pdf care in mod sigur se aplica si altor natii (in caz ca va intereseaza folositi traducatorul de la google. Daca exista ceva neclaritati in legatura cu traducerea va pot lamuri eu)

Sfarsitul primei parti. A doua urmeaza sa fie pe 17.10.2012.

–––––

Pentru ca incerc sa fac mici schimbari alimentare care sa ne scape de ultimele kile in plus si sa ne mentina sanatosi, am cumparat si o centrifuga pentru fructe si legume, „marca” Clatronic, la pretul de EUR 26,00. A fost cel mai ieftin produs, celelalte incepeau de la EUR 100,00 in sus si atatia bani nu dau ca de 100 de euro tare mult suc natural pot sa-mi cumpar. Aparatul isi face treaba, este relativ mai mic decat cele obisnuite dar asta e ok pentru ca noi suntem doar 2. Curatatul lui este destul de pretentios asa ca solutia a fost sa-i trec partile prin jet de apa de cum am terminat de facut sucul si sa pun partile intr-un suport sa se usuce si sa le las acolo ca stau bine.

Azi am facut un suc din: mere, morcovi, 1 castravete, frunte de patrunjel, salvie, menta si am pus deasupra niste seminte de in care ajuta intenstinului sa se curete. Sucurile astea le bem cu macar 1 jumatate de ora inainte de masa. Datorita merelor sunt dulci, incet incet o sa incep sa adaug si frunze/radacina de telina si alte legume, in functie de sezon. Pentru noi optiunea pentru o centrifuga ieftina a fost ideala.

7 thoughts on “Mancam rau cand mancam bine?

Lasă un răspuns

